چکیده:
هدف این پژوهش آزمون نقش میانجیگری فرایندهای نمایشگاهی در روابط میان عوامل مؤثر بر فرایندها و دستیابی به اهداف نمایشگاه تجاری است. با توجه به کاربردی بودن پژوهش از نظر هدف توصیفی بوده و از نظر روش پژوهش، پیمایشی ـ همبستگی است. برای جمعآوری دادهها طی پرسشنامهای از غرفهداران شرکتهای مبلمان، که برای ترویج و فروش محصولات خود در نمایشگاه بینالمللی استان قزوین شرکت کرده بودند، استفاده شد. از میان ٣٥٠ پرسشنامۀ توزیعشده در مجموع تعداد ٢٢٣ غرفهدار بهطور کامل پرسشنامهها را تکمیل کردند. دادههای بهدستآمده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آیموس ١٨ تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش کارکنان و قابلیتهای مدیریتی مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر فرایندهای نمایشگاهی به شمار میروند. همچنین فرایندهای حین نمایشگاه بر اهداف غیرفروش و فروش نمایشگاهی، تأثیر مستقیم و معناداری دارد. دستاورد این پژوهش ارائۀ راهکارهای مناسب در خصوص استفادۀ مؤثر و بهینه از عوامل مؤثر بر فرایندها و تأثیر آن در دستیابی به اهداف نمایشگاه تجاری در کسبوکار است.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل مؤثر بر فرايند و ميزان تحقق اهداف نمايشگاه هاي تجاري از ديد غرفه داران وحيده عليپور١، سعيد جلاليان ٢، احسان قرباني ٣ چکيده : هدف اين پژوهش آزمون نقش ميانجي گري فرايندهاي نمايشگاهي در روابط ميان عوامل مـؤثر بر فرايندها و دستيابي به اهداف نمايشگاه تجاري است .
com/viral-marketing-ideas-for-trade-shows کيفيت فروش نيز بپردازند (گوپالاگريشنا و ليلين ، ١٩٩٥).
برگزارکنندگان نمايشگاه مي توانند از اين منابع به گونة مؤثري استفاده کرده و براي برخي خدمات از جمله ارائة سرويس هاي رفاهي ويژه براي بازديدکنندگان و غرفه داران ، در نظر گرفتن بليت هاي تخفيف براي هتل ها، رستوران ها و غيره استفاده کنند (حقيقي ، قارلقي و نيکبخت ، ١٣٩٠).
يافتة ششم اين پژوهش حاکي از تأييد تأثير قابليت هاي مديريتي بر فرايندهاي حين نمايشگاهي و رد شدن تأثير آن بر فرايندهاي بعد از نمايشگاه است که نشان مي دهد چه ميزان استفاده از قابليت هاي مديريتي موجب ايجاد مزيت براي غرفه داران مي شود.
يافتة دهم اين پژوهش که شامل دو قسمت تأثير فرايندهاي حين نمايشگاهي بر دستيابي به اهداف فروش و غيرفروش بود نيز تأييد شد.
Top management attention to trade shows and firm performance: A relationship marketing perspective.
A comment on Hooley, Greenley, Cadogan and Fahy (2005).
International Journal of research in Marketing, 21(1), 61-76.
International Journal of research in Marketing, 21(1), 61-76.
Journal of Business & Industrial Marketing, 18(4/5), 403 – 418.
Journal of Business & Industrial Marketing, 18(4/5), 403 – 418.
Journal of Business & Industrial Marketing, 18(4/5), 403 – 418.