چکیده:
هدف : اين مقاله به بررسي منطق تصميم گيري کارآفرينـان در ورود بـه بازارهـاي خـارجي مبتنـي بـر رويکردهـاي امکـان گرايـي و هدف گرايي پرداخته است . منطق تصميم گيري کارآفرينان به دليـل عـدم قطعيـت در شـرکت هـاي کارآفرينانـه و کوچـک بـا مـديران شرکت هاي بزرگ متفاوت است . امکان گرايي نظريه در حال گسترشي است کـه تصـميم گيـري در شـرايط عـدم قطعيـت را توضـيح مي دهد. روش : در اين پژوهش از رويکرد کيفي و مطالعه چندموردي استفاده شده اسـت . گـردآوري داده هـا از طريـق مطالعـه چنـدموردي و مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته با بنيان گذاران و کارآفرينان نه شرکت معتبر در صنعت لوازم خانگي کشور که در ٢٥ سـال گذشـته بـه بازارهاي خارجي ورود پيدا کرده اند انجام شد. تحليل داده ها از روش نگاشت علي انجام شده است . براي سـنجش اعتبـار پـژوهش ، از وفاق کدگذاران استفاده شده است . ميزان وفاق بين کدگذاران در ايجاد مفاهيم و روابط بـين آنهـا ٩٠ درصـد بـود کـه در مقايسـه بـا پژوهش هاي مشابه ، در سطح اطمينان پذيري است . يافته ها: يافته ها نشان مي دهد که رفتار شرکت هاي مورد مطالعه در دوره آغازين ورود بـه بازارهـاي خـارجي امکـان گرايانـه بـوده و به تدريج که فعاليت خارجي در بازارهاي هدف گسترش مي يابد، به هدف گرايي گرايش بيشتري پيدا مي کنند. نتيجه گيري : منطق غالب در تصميم گيري کارآفرينان در ورود به بازارهاي خارجي امکان گرايانه و به صورت صادرات پراکنـده اسـت . به منظور کاهش عدم قطعيت ، اولويت آنها در تمام مراحل صادرات اعطاي نمايندگي است ، ولي پس از گسترش بازار، گرايش به منطق هدف گرايي در تصميم هاي کارآفرينان پررنگ تر شده و به تأسيس مراکز خدمات پس از فروش و در گاهي مواقع به سـمت راه انـدازي خط مونتاژ در دوره هاي بعدي سوق پيدا مي کنند.
خلاصه ماشینی:
3430 Received: February 24, 2019; Accepted: July 23, 2019 © Faculty of Management, University of Tehran Explaining the Dimension of Competitive Intelligence through Utilizing Social Media Capabilities in Iran Non-Alcoholic Beverage Industry Mohammad Haghighi Associate Prof.
3265 Received: October 20, 2018; Accepted: May 15, 2019 © Faculty of Management, University of Tehran Evidence-Based Strategic Decision Making Modeling in the Insurance Industry based on Grounded Theory Vahid Khashei Varmazkhasti Associate Prof.
3093 Received: June 21, 2018; Accepted: June 23, 2019 © Faculty of Management, University of Tehran Investigating Environmental Value and Green Image Supposed Effects on the Word of Mouth Advertising Tendency by Explaining Green Trust and Willingness to Pay Roles through the SOR Model Framework Mahdi Dehghani Soltani *Corresponding author, Assistant Prof.
3294 Received: November 12, 2018; Accepted: May 23, 2019 © Faculty of Management, University of Tehran Investigating the Effectiveness of Social and Business Networks on the Performance of Small to Medium Firms in International Markets Considering the Mediating Role of Market Knowledge Mohammad Yousefi *Corresponding author, MSc, Department of Business Management, Faculty of Human Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.
3260 Received: October 20, 2018; Accepted: June 22, 2019 © Faculty of Management, University of Tehran Investigation of Entrepreneurs’ Decision-making Logic While Entering Foreign Markets Based on Effectuation and Causation Saeed Mirvahedi *Corresponding author, Assistant Prof.
Brettel, Bendig, Keller, Friederichsen & Rosenberg 4.