چکیده:
هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر برندسازی کارفرما با رویکردی چند سطحی در صنعت بانکداری تجاری بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و رویکردی کیفی دارد. مشارکت کنندگان شامل مطلعین و خبرگان نظام بانکداری تجاری است که از بانکهای خصوصی و دولتی برتر و منتخب در شهرهای شیراز و تهران به کمک نمونهگیری قضاوتی هدفمند با ابزار مصاحبه انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها در بخش مصاحبه از تکنیک تحلیل مضمون/تم استفاده شد. نتایج نشان داد که 14 مضمون از قبیل مداخلات و اجبارهای نهادهای بالادستی، روابط بین المللی، قوانین و دستورالعملها، تحولات تکنولوژیکی، رقابت در صنعت، تحولات اجتماعی-فرهنگی، تحولات سیاسی، سیاستهای حاکمیتی و... در سطح کلان بر برندسازی کارفرما در نظام بانکداری تجاری موثرند. در سطح میانی، 36 مضمون از قبیل جو سازمانی، موقعیت جغرافیایی، ساختار سازمانی پویا و منعطف، شفافیت سازمانی، مسئولیت اجتماعی، کیفیت نظام پاداش، کیفیت نظام جبران خدمات، انضباط سازمانی، چرخش و غنی سازی شغلی، و... بر برندسازی کارفرمایی بانک موثر بود. سرانجام، 8 مضمون شامل آزادی عمل در کار، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری داوطلبان، نیازها و انگیزههای فردی، کسب موقعیت اجتماعی، ویژگیهای اختصاصی شغل، باورهای و ارزشهای داوطلبان، تمایل به توسعه فردی، و تمایل به تقدیر شدن در کار در سطح خرد بر برندسازی کارفرمایی در نظام بانکداری تجاری اثرگذار بود.
The purpose of this study was to identify the factors affecting employer branding with a multi-level approach in the commercial banking industry. The research is applied in terms of purpose and qualitative approach in terms of method. Participants include informants and experts in the commercial banking system who were selected from the top and selected private and public banks in the cities of Shiraz and Tehran by means of purposeful judgment sampling. The data collection tool was interview. In order to analyze the data in the interview section, the theme / theme analysis technique was used. The results showed that 14 themes such as interventions and coercion of upstream institutions, international relations, laws and regulations, technological developments, competition in industry, socio-cultural developments, political developments, governance policies, etc. at the macro level Employer branding is effective in commercial banking system. At the intermediate level, 36 themes such as organizational climate, geographical location, dynamic and flexible organizational structure, organizational transparency, social responsibility, quality of reward system, quality of compensation system, organizational discipline, job rotation and enrichment, etc. was effective on branding the bank's employer. Finally, 8 themes include freedom of action at work, volunteers 'personality and behavioral characteristics, individual needs and motivations, gaining social status, job-specific characteristics, volunteers' beliefs and values, desire for personal development, and desire to be appreciated working at the micro level had an impact on employer branding in the commercial banking system.
خلاصه ماشینی:
چنانچـه بانـک هـا و مؤسسـات مـالي تصميم بـه ايجـاد يـک برنـد کارفرمـاي قدرتمنـد داشـته باشـند، ابتـدا بايـد به چنـد پرسـش اساسـي پاسـخ بدهنـد: کـدام يـک از خصوصـيات بانـک يـا موسسـه مـالي آن هـا نـزد کارکنـان فعلـي و بـالقوه در شـمار جـذاب تـرين و مجــاب کننــده تــرين ويژگــيهــا قــرار دارنــد؟ کــدام رده هــاي شــغلي بــراي موفقيـت بانـک يـا موسسـه مـالي حيـاتي هسـتند و چـه اقـداماتي را جهـت جـذب و حفــظ مسـتعدترين نيروهــا در حـوزه هــاي کليـدي لازم اســت ؟ در حــال حاضــر در مــورد اشــتغال در آن بانــک يــا موسســه مــالي چــه طــرز تفکــري وجــود دارد؟ ايــن افکــار چگونــه روي اســتخدام اســتعدادهاي برتــر تأثيرگذار بوده اند؟ با پاسخ به اين پرسش هـا مـيتـوان بـه يـک ديـد کلـي از وضـعيت کنـوني بانـک يـا موسسـه مـالي مـوردنظر و انتظـاراتي کـه از برنـد کارفرمــاي آن در ذهــن تصــور مــيشــود رســيد و در مــورد مراحــل تحقــق ايـن هـدف تصـميم گيـري کـرد (ماوريـا و آگـاروال ١، ٢٠١٨).
موضــوعي کــه تــاکنون در مطالعــات مربــوط بــه برندســازي کارفرمــا مــد نظــر قــرار نگرفتــه ايــن اســت کــه مؤلفه هـاي الگـوي برندسـازي کارفرمـا در نظـام بانکـداري تجـاري کشـور در سـطوح مختلـف (خـرد، ميانـه و کـلان ) شناسـايي نشـده اسـت تـا نـه تنهـا زمينــه بهــره بــرداري از الگــويي اثــربخش تــر بــراي برندســازي کارفرمــا در صــنعت بانکــداري کشــور جهــت تــأمين نيــروي انســاني موردنيــاز آن هــا فراهم آيد، بلکه شکاف تحقيقاتي موجود نيز پر شود.