چکیده:
امروزه تجارت بینالملل از چنان جایگاهی برخوردار گردیده است که اغلب از آن به عنوان نیروی محرکه رشد و بالندگی اقتصاد در کشورها یاد میشود. نظر به اهمیت و ضرورت توسعه صادرات در شکوفایی اقتصادی کشورها، این موضوع از نقاط راهبردی تمرکز تصمیمگیران عالی در سیاستگذاریهای کلان کشور میباشد. در این میان، آنچه ضامن ثمردهی سرمایهگذاریها، برنامهها و کوششهای معطوف به توسعه صادرات است، توجه به رفع موانع و مشکلات فراروی صادرکنندگان به منظور ایجاد مسیری هموار و روان برای تسهیل جریان امور در این راستا میباشد. در این تحقیق با بررسی ادبیات موضوع مدل مناسب ارایه شد و برآن اساس عوامل مشکلآفرین بر سر راه صادرکنندگان استان ایلام از خلال نظرات خبرگان و مجریان ذی ربط در سطح استان در چهار دسته شناسایی و تبیین گردید. در این تحقیق از آزمونهای آماری ANOVA وTUKEY HSD جهت شناسایی و رتبهبندی موانع استفاده شد. توجه به شناسایی و شناخت محیط بازارهای هدف بهمنظور رفع مشکلات درونی و بیرونی شرکتهای صادرکننده از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
مدل شناسایی موانع و مشکلات فراروی توسعة صادرات استان ایلام محدودیت های مرتبط با درون بنگاه /داخل کشور محدودیت های مرتبط با درون بنگاه /خارج از کشور • نداشتن تفکر جهانی شدن بین مدیران بنگاه • دسترسی نداشتن به دانش و اطلاعات بازار و نداشتن • وجودنداشتن برنامه های مدون در بنگاه برای توسعة توانمندی های بازاریابی بنگاه در خارج از کشور صادرات • تطبیق نداشتن محصولات با استانداردهای کیفیت کشور • وجود ضعف های اساسی در نظام های مدیریتی بنگاه مقصد • بی توجهی به پژوهش و توسعه و تجربة بین المللی در بنگاه • شرکت نکردن در نمایشگاه ها و کنفرانس های تخصصی کشور • ناآشنایی مدیران با رویه های صادراتی مقصد • فرسودگی ماشین آلات و دسترسی نداشتن به فناوری نوین • ممکن نبودن عرضة خدمات پس از فروش در کشور مقصد • محدودبودن ظرفیت تولید بنگاه • مشکلات پرداخت مشتریان خارجی و تأخیر در پرداخت • قیمت تمام شده بالای محصولات بنگاه محدودیت های مرتبط با بیرون از بنگاه /داخل کشور محدودیت های مرتبط با بیرون از بنگاه /خارج از کشور • نرخ بالای سود بانکی و عدم تأمین مالی بنگاه های داخلی • حجم کم تقاضا و ترجیح های متفاوت مشتریان کشور مقصد • رقابتی نبودن صنعت در داخل کشور • نبود ادراک مثبت از محصولات ایرانی • ثبات نداشتن نرخ تبدیل ارز و سیاست های دولت در صادرات • مشکل دریافتن توزیع کننده / نمایندة مناسب در کشور مقصد • وجودنداشتن زیرساخت ها برای تولید و صادرات • وجود موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای • پیچیدگی کارهای اداری و رویه های قوانین صادراتی • آشنایی نداشتن با قوانین و مقررات بازار خارجی • نبود امنیت سرمایه گذاری با مشارکت بنگاه های خارجی • وجود مشکلات سیاسی با کشورهای هدف • حمایت نکردن دولت از صادرکنندگان و مبارزه با قاچاق • هزینة بالای حمل ونقل و بیمه • همراهی نکردن نظام مالیاتی و بیمة کشور • میزان ، شدت و هزینة رقابت در بازارهای خارجی بر این اساس ، از مجریان و مجربان امر صادرات استان ایلام در قالب پرسشـنامه ای خواسـته شد تا دیدگاه خود را دربارة این عوامل از حیث اثرگذاری و میزان اهمیت ، بـا اختصـاص نمـره ای مقتضی بیان کنند.