چکیده:
مطالعه حاضر تاثير عوامل درونفروشگاهي (محرك بيروني) و آنيگرايي در رفتار خريدار (محرك دروني) را براي خريد آني بررسي كرده است. براي برازش مدل از روش تحليل مسير و براي بررسي وضعيت فرضيه هاي تحقيق از مدليابي ساختاري استفاده شد. خريداران فروشگاه هاي زنجيره اي شهر تهران به عنوان جامعه آماري تحقيق انتخاب شدند كه با استفاده از روش نمونهگيري كوكران نمونه 384 نفري تعيين شد كه پس از توزيع 450 پرسشنامه، 417 پرسشنامه تكميل شد. روايي پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهاي عاملي تاييدي سنجيده شد و ضريب آلفاي كرونباخ به دست آمده نيز بيانگر پايايي مناسب پرسشنامه بود. نتايج نشان داد محيط درونفروشگاهي، طراحي فروشگاه، اندازه فروشگاه به عنوان عوامل بيروني و فوريت در رفتار، هيجان طلبي و نبود تفكر پيش از عمل به عنوان عوامل دروني بر خريد آني تاثير دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون قابلیت اعتماد پرسشنامه متغیرها تعدادپرسش ها ضریب آلفا محیط فروشگاهی 8 0/947 نیروی انسانی 5 0/808 عوامل درون فروشگاهی اندازه 2 0/889 شرایط فروش 6 0/845 طراحی فروشگاه 6 0/81 استمرارنداشتن در رفتار 8 0/909 آنی گرایی خریدار فوریت در رفتار 7 0/944 هیجان طلبی 6 0/852 نبود تفکر پیش از عمل 8 0/909 خرید آنی خرید آنی 3 0/923 کل 59 0/892 یافته های پژوهش به طورکلی ، در کار با برنامۀ لیزرل ، هریک از شاخص های به دست آمده برای مدل به تنهایی دلیل برازندگی مدل یا عدم برازندگی آن نیستند، بلکه این شاخص ها را باید در کنار یکدیگر تفسیر کرد.
نتایج فرضیه ها نتیجۀ ضریب تعیین فرضیه های تحقیق ضریب آمارة t فرضیه r2 مسیر ١) تأثیر محیط درون فروشگاهی بر خرید آنی 0/36 ٣/٨٨ تأیید ٢) تأثیر نیروی انسانی بر خرید آنی 0/12 ١/٠٦ رد ٣) تأثیر اندازة فروشگاه بر خرید آنی 0/16 ٢ تأیید ٤) تأثیر شرایط فروش بر خرید آنی 0/18 ١/٤٤ رد ٥) تأثیر طراحی فروشگاه بر خرید آنی 0/46 ٣/١١ تأیید 0/76 ٦) تأثیر استمرارنداشتن در رفتار بر خرید آنی 0/05 ٠/١٤ رد ٧) تأثیر فوریت در رفتار بر خرید آنی 0/35 ٣/٩٨ تأیید ٨) تأثیر هیجان طلبی بر خرید آنی 0/26 ٣/٦٣ تأیید ٩) تأثیر نبود تفکر پیش از عمل بر خرید آنی 0/36 ٢/٤٠ تأیید با توجه به نتایج ارائه شده در شکل ٢، جدول ٣، ضریب مسیر و آمارة t به دست آمـده (آمـارة t خارج از بازة ١/٩٦- تا ١/٩٦+ قرار گرفته است )، تأثیر مستقیم متغیرهای محیط درون فروشـگاه ، اندازة فروشگاه و طراحی فروشـگاه از عوامـل درون فروشـگاهی و متغیرهـای فوریـت در رفتـار، هیجان طلبی و نبود تفکر پیش از عمل از عوامل آنـی گرایـی خریـدار در خریـد آنـی تأییـد شـد."