چکیده:
در دنیای رقابتی امروز خلق اعتماد و توجه به قصد خرید مشتریان امری حیاتی برای ماندگاری سازمانها محسوب میشود. از این رو توجه به مسئولیت اجتماعی از سوی سازمانها در راستای خلق اعتماد میان مشتریان روزبهروز در حال افزایش است، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر اعتماد مشتریان و قصد خرید آنها با تاکید بر تاثیر میانجی رضایت مشتریان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بهلحاظ روش، توصیفیـ پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش مشتریان 27 بانک فعال شهر شیراز بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزاری SPSS و SAMART PLS صورت گرفته است. نتایج تحقیق بیان میکنند که مسئولیت اجتماعی شرکت بر قصد خرید مشتریان تاثیر مستقیم میگذارد. همچنین بهصورت غیرمستقیم با میانجیگری عامل رضایت بر اعتماد مشتریان تاثیرگذار است؛ اما فرضیه مبنی بر تاثیر مستقیم مسئولیت اجتماعی بر اعتماد مشتریان، رد شده است.
خلاصه ماشینی:
"رضایت مشتری به عنوان ارزیابی کلی براساس خرید مصرف کنندگان و تجربه هـای مصـرفی آنها به واسطة محصولات و یـا خـدمات در طـول زمـان تعریـف مـی شـود (اندرسـون ، فورنـل و مازوانچریل ، ٢٠٠٤) و در ادبیات بازاریابی رضایت مشتریان به عنوان مهم ترین بخـش اسـتراتژی شرکت شناسایی شده است و نیز عنصری کلیدی برای سودآوری بلندمـدت شـرکت اسـت (لـو و بهاتاچاریا، ٢٠٠٦).
در این پژوهش برای بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت ها در بانـک هـای نمونه و تعیین تأثیر آن بر اعتماد و قصد خرید مشتریان ، از روش مدل سـازی سـاختاری اسـتفاده شده است .
وضعیت متغیرهای اصلی پژوهش در بانک های نمونه مقدارمیانگین محاسبه شده مقدارمعناداری(sig) محاسبه شده مقدار آمارة T 1/689 0/000 68/244 2/146 0/000 50/862 2/345 0/000 55/477 2/362 0/000 49/461 متغیر نتیجه مسئولیت اجتماعی بزرگ تر از ١/٩٦+ و مطلوب رضایت مشتریان بزرگ تر از ١/٩٦+ و مطلوب اعتماد مشتریان بزرگ تر از ١/٩٦+ و مطلوب قصد خرید بزرگ تر از ١/٩٦+ و مطلوب پیش از برازش جزئی مدل یا همان آزمون فرضیه های پژوهشی به بررسی برازش کلی مـدل مفهومی پرداخته شده است .
مقادیر آمارة T همچنان که اطلاعات جدول ٢ نیز نشان می دهد، با توجه به مقادیر آمارة T می تـوان چنـین بیان کرد که میان مسئولیت اجتماعی و رضایت مشتریان و قصد خرید آنها رابطة معناداری وجود دارد به این دلیل که مقدار T محاسبه شده بزرگ تر از ١/٩٦+ است ، اما میان مسـئولیت اجتمـاعی شرکت و اعتماد مشتریان رابطة معناداری وجود ندارد زیرا مقدار T محاسـبه شـده بـین ١/٩٦- و ١/٩٦+ قرار دارد.
The role of corporate social responsibility in the purchasing decision of consumers is market saturation food companies."