چکیده:
یکی از مسائل عمدة مدیران کسبوکار، سرمایهگذاری بر توسعۀ قابلیتهای سازمانی است که بر بهبود رقابتپذیری و عملکرد کسبوکار تأثیر عمدهای دارند. قابلیتهای بازاریابی یکی از مهمترین قابلیتهایی شناخته شدهاند که به بازار و مشتریان مرتبط هستند. مدل مفهومی این تحقیق از طریق مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی، توسعه داده شده است تا مدل جامعی را برای قابلیتهای بازاریابی در بازار سازمان به مشتری شکل دهد. این مدل با بازنگری جدیدترین مفاهیم در مرور ادبیات تکمیل شده است. دستاورد این مرحله، شناسایی 14 قابلیت بازاریابی بود که این ترکیب برای قابلیتهای بازاریابی، جدید است. در نهایت، مدل توسعهیافتة جدید در 123 شرکت فعال در بازار بورس بررسی شد. دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند و نرمافزار PLS برای تحلیل دادهها و آزمون مدل بهکار رفت. نتایج نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی کسبوکار وجود دارد و رابطة میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسبوکار تحت تأثیر عوامل محیطی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این توضـیحات ، سـؤال اصلی تحقیق این گونه مطرح می شود: میان قابلیت های بازاریابی با عملکرد مالی سازمان با توجـه به متغیر تعدیل کنندة عوامل محیطی ، چه رابطه ای وجود دارد؟ در ادامه با مرور تحقیقات پیشـین ، به شناسایی ریشه های علمی ایـن موضـوع در ادبیـات تحقیـق پرداختـه مـی شـود و پـس از آن فرضیه های تحقیق و مدل مفهومی مطرح خواهد شد.
علاوه بر ایـن سـؤال دیگر این تحقیق ، شناسایی رابطة قابلیت های بازاریابی و عملکرد مالی سازمان است کـه در ایـن بین ، اثر تعدیل کنندگان عوامل محیطی نیز بررسی خواهد شد.