چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور است. پژوهش حاضر از جنبۀ هدف در دستۀ پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نظر طرح پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعۀ آماری آن مدیران و کارشناسان بازاریابی یک شرکت بزرگ نرمافزاری با 128 کارمند در تهران است. تعداد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشنامۀ کافی، 100 نفر تعیین شد که در نهایت 98 پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها شامل آزمون فرضیهها و سنجش روابط بین متغیرها است که بهدلیل تعداد نمونۀ کم، از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. بررسی نتایج پژوهش نشان داد بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور تأثیر معناداری میگذارد. از سوی دیگر، قابلیتهای بازاریابی نیز بر عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور تأثیر معناداری دارد.
The purpose of this study is to investigate the impact of entrepreneurial marketing on marketing capabilities and market performance of business-driven businesses. The present study is a descriptive-correlational study in terms of head, functional and in terms of research design. The data gathering tool was a questionnaire. The statistical population of this study was marketing managers and marketing experts in a large software company with 128 people in the Tehran city, and the sample size was determined by simple random sampling method to ensure the return of the number of 100 respondents was completed. Finally, 98 questionnaires were collected and entered into the analysis stage. Data analysis was performed using structural equation modeling method using SmartPLS3 software to verifiable factor analysis and test the hypotheses and measure the relationships between variables. The results of this study showed that entrepreneurial marketing has a significant effect on marketing capabilities and market performance of project-based businesses. On the other hand, marketing capabilities also have a significant impact on the market performance of these project-based businesses.
خلاصه ماشینی:
با توجه به جديد بودن مفهوم بازاريابي کارآفرينانه ، پژوهش هاي اندکي در خصـوص تأثيرگذاري آن بر قابليت هاي بازاريابي و عملکرد کسـب وکارهـا، بـه خصـوص در حـوزة خـدمات و کسب وکارهاي پروژه محور صورت گرفته است ، در حاليکه فعاليت هـاي پـروژه محـور بـيش از سـاير حوزه ها، بستر مناسبي براي به کارگيري بازاريابي کارآفرينانه هسـتند و هنـوز در خصـوص بازاريـابي کسب وکارهاي پروژه محور، به ويژه درک شيوة بازاريابي استراتژيک اين شرکت ها، دانش کافي وجود ندارد (سانچز، سانتوز و ترسپالاسيوس ، ٢٠١١).
براي نمونه ، برومند (١٣٩٢) حميدي زاده و همکاران (١٣٩٣)، بيچر و همکاران (٢٠١٢)، هاکيوگلو و همکاران (٢٠١٢)، ماناسرا و همکاران (٢٠١٣)، هامالي (٢٠١٥)، زهيري ، اميرحسيني و فرديچهر (١٣٩٥)، اورک و بابايي زکليکي (١٣٩٤)، در بررسي هاي جداگانه اي نشان دادند که بازاريابي کارآفرينانه و قابليت هاي بازاريابي ، تأثير مثبت و معناداري بر عملکرد شرکت ها دارند و کسب وکارهاي مختلف با استفاده از بازاريابي کارآفرينانه و تقويت قابليت هاي بازاريابي توانسته اند به سطوح بالاتري از عملکرد و موفقيت دست يابند.
نتايج آزمون مدل نشان مي دهد بازاريابي کارآفرينانه با مقدار ٠/٦٤ بر عملکرد پروژه اثر مثبـت و معناداري مي گذارد که اين تأثير نسبت به متغير قابليت هاي بازاريابي بر عملکـرد پـروژه قـوي تـر است .
نتيجه گيري و پيشنهادها در اين پژوهش به بررسي تأثير بازاريابي کارآفرينانه بر قابليت هاي بازاريابي و عملکرد پروژه در کسب وکارهاي پروژه محور در شهر تهران پرداخته شد.
The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City, Indonesia.