چکیده:
هدف: در این پژوهش مشتریان یکی از شرکتهای خدماتدهنده تلفن همراه خوشهبندی شدهاند. دادههایی که از این مشتریان جمعآوری شده است، شامل سه بخش اطلاعاتی است: بخش اول شاخصهای انتخاب شده برای اجرای تحلیل خوشهبندی است؛ بخش دوم شامل اطلاعاتی درباره میزان مصرف مشتریان یاد شده از انواع سرویسهای قابل ارائه میشود و بخش سوم اطلاعات سایر سرویسهای تلفن همراه است.
روش: این تحقیق از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نوع تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی است. پس از اجرای خوشهبندی فازی و بررسی معیارهای کارایی، دو خوشه مناسب تشخیص داده شد؛ در خوشه اول که اغلب خانم هستند مشتریانی با درآمد پایینتر، ثبات شغلی کمتر و وفاداری کمتر به شرکت قرار دارند و در خوشه دوم که اغلب مرد هستند، مشتریانی با درآمد بالاتر، ثبات شغلی بیشتر و وفاداری بیشتر قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در مجموع استفاده از خدمات تلفن راه دور برای شرکت بیشترین و شبکه بیسیم کمترین میزان درآمدزایی را داشته است و سازمان برای ارائه استراتژیهای بازاریابی توجه چندانی به آن ندارد. خدمات جانبی پیجینگ و پست صوتی بیشترین درخواست و انتظار مکالمه، داشتن چند خط همزمان و انتقال مکالمه، کمترین درخواست مشتریان است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در بخشبندی بازار تلفن همراه و تعیین استراتژی مناسب برای هر بخش بهمنظور توسعه بازاریابی مستقیم بسیار مفید است.
خلاصه ماشینی:
داده هايي که از اين مشتريان جمع آوري شده است ، شامل سه بخش اطلاعاتي است : بخش اول شاخص هاي انتخاب شده براي اجراي تحليل خوشه بندي است ؛ بخش دوم شامل اطلاعاتي درباره ميزان مصرف مشتريان ياد شده از انواع سرويس هاي قابل ارائه ميشود و بخش سوم اطلاعات ساير سرويس هاي تلفن همراه است .
Choporian, Witherell, Khalil & Ahmed 2.
Dennis, Marsland & Cockett 10.
اطلاعات ساير سرويس هاي قابل ارائه تلفن همراه به هر يک از مشتريان (اين بخش داده ها به صورت متغيرهاي باينري است ، به بيان ديگر مشخص ميکند که به هر مشتري سرويس مد نظر ارائه شده است يا خير؛ مانند استفاده از خدمات هم زمان براي چند خط ، استفاده از پست صوتي، پيجينگ ، اينترنت و...
شاخص هاي مصرف مشتريان و خدمات قابل ارائه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} رديف واحد سنجش 1 واحد پول 2 واحد پول 3 واحد پول 4 واحد پول 5 بلي يا خير 6 بلي يا خير 7 بلي يا خير 8 بلي يا خير 9 بلي يا خير 10 بلي يا خير 11 بلي يا خير 12 بلي يا خير 13 بلي يا خير نتايج خوشه بندي يکي از مهم ترين و پرکاربردترين الگوريتم هاي خوشه بندي بين محققان ، الگوريتم C-mean است (بزدک و همکاران ، ١٩٨٤) که در پژوهش حاضر نيز براي اجراي خوشه بندي فازي از اين الگوريتم استفاده شده است .
Structuring and Ranking the Strategic Objectives Using the Fuzzy Cognitive Mapping Approach and BORDA-OWA Method Hossein Safari Prof.
Structuring and Ranking the Strategic Objectives Using the Fuzzy Cognitive Mapping Approach and BORDA-OWA Method.