چکیده:
هدف: ظهور تجارت اجتماعی و فناوریهای وب 0/2 بهخصوص رسانههای اجتماعی، شکل جمعآوری اطلاعات و نحوه کسب هوشمندی رقابتی را تغییر داده است. هوشمندی کسبشده از این محیط باعث شد مفهوم جدیدی بهنام هوشمندی رقابتی 0/2 پدیدار شود که نحوه کسب آن از جهات بسیاری با نوع قبلی آن تفاوت دارد. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی برای کسب این نوع هوشمندی، بر مبنای استفاده از ابزارهای فناوری وب 0/2 و بهطور خاص رسانههای اجتماعی است.
روش: بدین منظور، نخست با بررسی گسترده پیشینه تحقیق و با تشکیل گروه کانونی متشکل از خبرگان بازاریابی و سپس با نظرسنجی از متخصصان بیشتر، چارچوب نهایی شامل سه مولفه اصلی «فرایند کسب هوشمندی رقابتی 0/2»، «زمینه کسب هوشمندی رقابتی 0/2» و «محتوای کسب هوشمندی رقابتی 0/2» تدوین شد. سپس با استفاده از روش بهترین ـ بدترین (BWM) ابعاد و زیرشاخصهای شناساییشده، توسط مدیران بازاریابی و افرادی که تجربه عملی داشتند، وزندهی و رتبهبندی شدهاند.
یافتهها: بر اساس یافتهها، 10 بعد مهم این سه مقوله که به تایید گروه کانونی نیز رسیدهاند، بهترتیب رتبه عبارتاند از: بعد هوشمندی رقبا 0/2؛ استخراج مفاهیم و الگوها؛ هوشمندی بازار 0/2؛ ارائه و ارزیابی هوشمندی رقابتی 0/2؛ برنامهریزی برای کسب هوشمندی رقابتی 0/2؛ فرایندهای کسبوکار؛ افراد؛ فناوری؛ نظارت و جمعآوری اطلاعات از رسانههای اجتماعی؛ هوشمندی اجتماعی/ راهبردی 0/2 و هوشمندی فناوری 0/2.
نتیجهگیری: مجموعهای از ابعاد و مولفههای بسیار مهم مدل هوشمندی رقابتی 0/2 شناسایی و از نظر اهمیت رتبهبندی شدند. شرکتها برای ارزیابی برنامههای هوشمندی رقابتی در عصر شبکههای اجتماعی، میتوانند از یافتههای این پژوهش استفاده کنند و بهعنوان اصول راهنمای کسب هوشمندی رقابتی از آن بهره ببرند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: بر اساس يافته ها، ١٠ بعد مهم اين سه مقوله که به تأييد گروه کانوني نيـز رسـيده انـد، بـه ترتيـب رتبـه عبـارت انـد از: بعـد هوشمندي رقبا ٢/٠؛ استخراج مفاهيم و الگوها؛ هوشمندي بازار ٢/٠؛ ارائه و ارزيابي هوشمندي رقابتي ٢/٠؛ برنامه ريزي بـراي کسـب هوشمندي رقابتي ٢/٠؛ فرايندهاي کسب وکار؛ افراد؛ فنـاوري ؛ نظـارت و جمـع آوري اطلاعـات از رسـانه هـاي اجتمـاعي ؛ هوشـمندي اجتماعي / راهبردي ٢/٠ و هوشمندي فناوري ٢/٠.
ظهور فناوري و ابزارهاي مبتني بر وب ٢/٠مانند رسانه هاي اجتماعي ، باعث تغيير مفهـوم هوشـمندي رقـابتي شـده است و مفهوم جديدي به نام هوشمندي رقابتي ٢/٠مطرح مي شود که بر کسب اطلاعـات از ايـن فنـاوري هـا تأکيـد دارد (دگرستدت ٨، ٢٠١٦).
بنابراين با توجه به وجود اطلاعات غني در رسانه هاي اجتماعي و ضرورت کسب هوشمندي رقـابتي از محـيط چنـين فنـاوري هـاي داده محوري ، شرکت ها براي کسب هوشمندي رقابتي ٢/٠به چارچوبي نياز دارند تا اقدامات و اصول راهنما در اين حوزه را در اختيار آنها قرار دهد.
Schinas, Papadopoulos, Kompatsiaris & Mitkas 2.
Smith, Wright & Pickton 8.
MinEDec: a decision-support model that combines text-mining technologies with two competitive intelligence analysis methods.
Acquiring competitive intelligence from social media.
Social Media Competitive Intelligence: Measurement and Visualization from a Higher Education Organization.
Competitive intelligence in social media Twitter: iPhone 6 vs.
Journal of Competitive Intelligence and Management, 4(3), 50- 62.
Mining Competitive Intelligence from Social Media: A Case Study of IBM.