چکیده:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مدل اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی محصولات صنعت خوراکی و تنقلات است.
روش: روش پژوهش بهلحاظ ماهیت داده، از نوع ترکیبی و بهلحاظ هدف از نوع توسعهای است. مشارکتکنندگان پژوهش در بخش کیفی، استادان و متخصصان حوزه بازاریابی بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه آماری در بخش کمّی، مشتریان (مصرفکنندگان خوراکی و تنقلات) فروشگاههای زنجیرهای شهروند تهران به تعداد 374 نفر بود. ابزار گردآوری در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه بود. روایی و پایایی ابزارها، به روشهای مختلف تایید شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی، از طریق فن تحلیل مضمون و نرمافزار مکسیودا و در بخش کمّی از معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس انجام شد.
یافتهها: یافتهها به شناسایی پنج مضمون اصلی عوامل زمینهای، سازمانی، سطح درگیری، آثار رقابتی و رفتار مصرفکننده انجامید و 14 مضمون فرعی برای مدل اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی محصولات صنعت خوراکی و تنقلات شناسایی شد. همچنین، نتایج از تاثیرگذاری معنادار متغیرهای عوامل زمینهای، سازمانی و سطح درگیری بر رفتار مصرفکننده و آثار رقابتی حکایت میکند.
نتیجهگیری: برای موفقیت در اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی محصولات صنعت خوراکی و تنقلات، لازم است به مضامین اصلی پنجگانه و مضامین فرعی چهاردهگانه و مفاهیم مرتبط با آن توجه کامل شود و با آگاهی کامل از آنها، بهصورت مناسب استفاده شود.
Objective The purpose of this study is to design a model to increase the effectiveness of advertising campaigns for food products, in particular, snacks. Methodology This is mixed-methods and developmental research. Its participants, in the qualitative part, included marketing professors and experts, selected by the purposive sampling technique. In the quantitative part, the statistical population consisted of 374 customers (snack food consumers) of Shahrvand Chain Stores in Tehran. In this research, interviews and questionnaires were used to collect data. Validity and reliability were confirmed. To analyze the data in the qualitative part, Thematic analysis (MAXQDA) and in the quantitative part, structural equations (Smart PLS) were used. Findings The findings led to the identification of five main themes including; Background, organizational, level of engagement, competitive effects and consumer behavior, and 14 sub-themes were identified for the effectiveness model of food-snack advertising campaigns. Also, the results show a significant effect of contextual, organizational variables and level of involvement on consumer behavior and competitive effects. Conclusion It is necessary to pay full attention to the five main contents, fourteen sub-content, related concepts and use them properly with full awareness in order to be success in the food- snacks industry products advertising campaigns effectiveness.