چکیده:
برندسازی شخصی کارمند نقش مهمی در راستای نیل به توفیق روزافزون در فضای کسبوکار دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برندسازی شخصی کارمند در صنعت بیمه ایران انجام شده است. پارادایم پژوهش از نوع تفسیری و رویکرد آن، استقرایی میباشد. از نظر جهتگیری کلی از نوع مطالعات توسعهای و به لحاظ ماهیت روش از نوع پژوهشهای اکتشافی است. در این پژوهش از روش دادهبنیاد نظاممند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی خبره در حوزه برندسازی و برندسازی شخصی و سرپرستان، مشاورین، معاونین و مدیران فعال در صنعت بیمه کشور در شهر تهران بودند که با مباحث برندسازی شخصی آشنایی داشتند. برای نمونهگیری از روش گلولهبرفی استفاده شد که روشی غیر احتمالی است. کفایت نمونهگیری با روش نمونهگیری نظری محقق شد که پس از انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 7 نفر از اساتید دانشگاهی و 18 نفر از خبرگان صنعت بیمه اشباع نظری حاصل و گردآوری دادهها متوقف گردید. یافتههای پژوهش که بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمد، نشان داد که در مجموع 110 مفهوم از دادههای گردآوری شده حاصل شد و از طریق کدگذاری تبدیل به 35 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی در رابطه با موضوع اصلی پژوهش گردید. ابعاد برندسازی شخصی کارمند به عنوان مقوله محوری را میتوان در 6 بعد جایگاهیابی برند شخصی کارمند، توانمندی ادراکی، توانمندی ارتباطی، توانمندی رفتاری، توانمندی حرفهای – تخصصی و توانمندی اخلاقی یا ارزشی طبقهبندی کرد که برگرفته از 35 مفهوم میباشد.
Employee personal branding plays an important role in achieving increasing success in the business environment. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing employee personal branding model in Iran's Insurance Industry.The research paradigm is interpretive and its approach is inductive. In terms of purpose, it is applied-developmental studies and in terms of the nature of the method, it is exploratory research. In this research, the method of systematic Grounded was used. The statistical population of the study were expert university professors in the field of Branding and personal branding and supervisors, consultants, deputies and active managers in the insurance industry in Tehran who were familiar with the topics of personal branding. Snowball sampling method was used for sampling, which is an unlikely method. Adequacy of sampling was achieved by theoretical sampling method, which was performed after conducting semi-structured interviews with 7 university professors and 18 experts that with the theoretical saturation data collection was stopped. The research findings obtained based on the three stages of open coding, axial and selective. Totally, 110 concepts of the collected data was obtained and through coding was transformed into 35 sub-categories and finally 6 main categories related to the main research topic. The dimensions of employee personal branding as a central phenomenon can be classified into 6 dimensions of Employee personal brand positioning, perceptual ability, communication ability, behavioral ability, Professional-specialized ability and insight or value ability, which are taken from 35 concepts.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي برندسازي شخصي کارمند در صنعت بيمه 21 ايران با روش داده بنياد فرشيد خمويي ٣، اکبر حسن پور٤*، يوسف وکيلي ٥، حسين نوروزي ٦ چکيده برندسـازي شخصـي کارمنـد نقـش مهمـي در راسـتاي نيـل بـه توفيـق روزافـزون در فضـاي کســب وکــار دارد؛ بنــابراين پــژوهش حاضــر بــا هــدف طراحــي الگــوي برندســازي شخصــي کارمند در صنعت بيمه ايران انجـام شـده اسـت .
Pearce است که برندسازي شخصـي کارمنـد و لـزوم توجـه بـه آن در صـنعت بيمـه نيز بسـيار حـائز اهميـت اسـت ؛ زيـرا نيروهـاي جديـدي کـه جـذب صـنعت بيمه مي شوند، افـرادي داراي پتانسـيل بـالا، متخصـص و متبحـر، بـا انگيـزه و داراي مدارج تحصيلي از دانشـگاه هـاي برتـر ايـران هسـتند، بنـابراين ايـن افــراد بــا برندســازي شخصــي شــان در ســازمان و ترســيم درســت آينــده شــغلي و حرفــه اي خــود و درنتيجــه کــاهش ميــزان عــدم اطمينــان ، بــه ميـزان بسـيار زيـادي در توسـعه علمـي و مهـارتي شـرکت هـاي بيمـه مـؤثر بــوده و مــي تواننــد بــه خــوبي مســير رشــد و ترقــي صــنعت بيمــه باشــند.
از طرفــي ديگــر ازآنجــاييکــه ســاخت برنــد شخصــي از طريــق توســعه مهــارت هــا، تغييــر رفتارهــا و ايجــاد تمــايز امکــان پــذير اســت ، کارمنــدان بـه نـدرت بـر مباحـث و زمينـه هـاي تخصصـي بـراي ايجـاد و تقويـت برنـد شخصي خود تأکيد دارنـد؛ بنـابراين ، ايـن پـژوهش در پـي آن اسـت کـه بـا در نظـر گـرفتن شـرايط حـاکم بـر صـنعت بيمـه ايـران و بـا بهـره گيـري از روش داده بنيــاد، الگــويي را بــراي برندســازي شخصــي کارمنــد ارائــه نمايــد تا پاسخگوي اين سـؤال باشـد کـه چـه فعاليـت هـاي يکپارچـه و همـاهنگي مـيتوانـد بـه ايجـاد و بهبـود برندسـازي شخصـي کارمنـد در صـنعت بيمـه ايران منجر شود.