چکیده:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی با هدف شناخت چگونگی بازتاب خانواده در نشریات عامهپسند خانوادگی است. به این منظور 16 شماره از نشریههای خانواده، خانواده سبز، کانون خانواده و فضیلت خانواده در سال 1390 بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب و با روش تحلیلمحتوا بررسی شدند. نتایج نشان داد بیشترین کارکرد این نشریات سرگرمی است و کارکردهای ”اطلاعرسانی“ و ”انتقال فرهنگ“ در رتبههای بعدی قرار دارند. ”خانواده هستهای“ بیشترین الگوی مورد توجه در این نشریات است و بیشترین کارکرد خانواده که به آن پرداختهاند، ”عطوفت و همراهی“ است. این نشریات در بیشتر مطالبی که موضوع اصلی آن خانواده است به مولفه ”اداره خانواده“ پرداخته و ”فرزندان“ را بیشتر از سایر اعضا برجسته کردهاند؛ درحالیکه ”پدران“ کمترین برجستگی را در این مطالب دارند.
تفاوتهای مشاهده شده بین نشریات مورد بررسی از نظر توجه به مولفههای خانواده به لحظ آماری معنادار نیست و این نکته نشان میدهد این نشریات در این زمینه از الگوی نانوشتهای پیروی میکنند و کمابیش مشابه هم عمل میکنند.
این نشریات با کاهش مطالب غیرعلمی عقلانیت مخاطبان را هدف قرار دهند و همچون یک میانجی میان خانوادهها و مسئولان عمل کنند، تا از یک سو نیازها و مطالبات خانوادهها را معقول کنند و از دیگر سو خواستههای آنان را به مسئولان انتقال دهند
The article has been tried to investigate how family issues reflect in family popular press. Sixteen volumes of "Khanevade", "Khanevade sabz", "Kanune Khanevade" and "Fazilate Khanevade" magazines were chosen for this research also the classified random sampling has been used in this research the content analysis method has been used too.
The result showed the basic function of these press has been "entertainment"; "informing" and "translation of culture" in order. The pattern of "nuclear family" was the main concern in these papers, the main function of family that was greatly paid attention is "affection and accompaniment" and when family is the main pivot, these presses consider to "family administration" however the main concern has been the "children" but the role of "fathers" has been mostly ignored by these magazines
خلاصه ماشینی:
آیا از نظر توجه به مؤلفههای خانواده، بین نشریات مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش تحقیق در این تحقیق از روش "تحلیل محتوای کمی" استفاده شده است.
نشریات عامهپسند خانوادگی چه الگوهایی از خانواده را برجسته کردهاند؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول3، از جمع 247 مطلب خانوادهمحور، بیشترین نسبت یعنی 5/44درصد یا 110 مطلب مربوط به &quot;خانوادۀ هستهای&quot; و کمترین نسبت یعنی 8/2 درصد یا 7 مطلب مربوط به &quot;سایر&quot; الگوهای خانواده است.
نشریات عامهپسند خانوادگی کدام کارکردهای خانواده را برجسته کردهاند؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول4، از جمع 247 مطلب خانوادهمحور، بیشترین نسبت یعنی2/31درصد یا 77 مطلب مربوط به کارکرد &quot;عطوفت و همراهی&quot; است.
نشریات عامهپسند خانوادگی کدام بعد از ابعاد خانواده را برجسته کردهاند؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول5، از جمع 247 مطلب خانوادهمحور بیشترین نسبت یعنی 6/61درصد یا 151 مطلب &quot;بعد اخلاقی&quot; خانواده را برجسته کرده است و بعد از آن &quot;بعد روانی&quot; با 9/25درصد یا 64 مطلب در رتبۀ بعدی قرار دارد.
در نشریات عامهپسند خانوادگی به لحاظ روابط قدرت در بین اعضا، کدام نوع خانواده، چارچوببندی شده است؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول7، از جمع 247 مطلب خانوادهمحور در بیشترین نسبت یعنی 7/71درصد موارد یا 177 مطلب اصلا بحث روابط قدرت در خانواده مطرح نشده است و کمترین نسبت یعنی 8.
از بین نشریات مورد بررسی نشریۀ خانواده بیشتر به یک &quot;نشریۀ خانوادگی&quot; نزدیک است.