چکیده:
تعمیم مفهوم یادگیری به سطح سازمانی ما را به مفهوم یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده هدایت میکند. سازمانهای یادگیرنده سازمانهایی هستند که در آنها افراد بهطور مداوم تواناییهای خود را بیشتر میکنند تا به منظر متعالی مدنظر سازمان برسند. بنابراین سازمان یادگیرنده محل جریانیافتن یادگیری سازمانی است.
سازمانهای رسانهای نیز برای بقا و بالندگی میبایست به رسانههای یادگیرنده تبدیل شوند وگرنه از شانس زیادی برای حضور و ماندگاری در محیط پررقابت رسانهای برخوردار نخواهند بود. بنابراین سازمانهای رسانهای میبایست با بهرهگیری اثربخش از کلیه منابع محدود و کمیاب اعم از نیروی انسانی و سایر سرمایههای مادی و معنوی خود برای بقای خود تلاش کنند. در این بین شاید بتوان از زمان چون یک منبع با ارزش و دست نیافتنی برای رسانهها یاد کرد.
این تحقیق با هدف بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و هریک از مولفههای مدیریت زمان در خبرگزاری مهر به روش پیمایش انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق را تمامی کارکنان خبرگزاری مهر تشکیل میدهند. بهمنظور جمعآوری دادههای خام و تجزیه و تحلیل آنها از ابزار پرسشنامه استفاده شدهاست.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که فرضیههایناظر بر ارتباط یادگیری سازمانی با ابعاد هدفگذاری، اولویتبندی اهداف و فعالیتها و برنامهریزی عملیاتی تایید و فرضیههای ناظر بر ارتباط یادگیری سازمانی با ابعاد تفویض اختیار، مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات رد شدند. همچنین فرضیة اصلی تحقیق مبنی بر رابطة معنیدار بین یادگیری سازمانی و مدیریت زمان مورد تایید قرار گرفت.
Generalization of the concept of learning to the organizational level leads us to the concept of organizational learning and learning organizations.
Learning organizations are the organizations where people constantly enhance their capabilities in order to reach the exalted status considered by the organization. Therefore, the learning organization is where learning takes place. Media organizations, too, should turn into learning organizations in order to survice and flourish; otherwise, they will not have much luck to survive in the tensely-competetive media atmosphere. Thus, media organizations should endeavor to survive by effective deployment of all limited and rare resources including manpower and other material and spiritual assets. Here, maybe time can be mentioned as a valuable and inaccessible resource for the media.
This survey research has been conducted at Mehr News Agency with the aim of studying the relationship between organizational learning and each of time management factors. The statistical population of this research covers all the staff of Mehr News Agency. Questionaire was used and analyzed to collect data. The findings of the research indicate the hypotheses regarding the relationship between organizational learning and dimensions of goal setting, prioritization of objectives as well as operational activities and planning are confirmed and those regarding connection between organizational learning and dimensions of delegation of authority, management of communication and management of meetings are rejected. In addition, the main hypothesis of the research regarding significant relationship between organizational learning and time management is confirmed.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و هریک از مؤلفههای مدیریت زمان در خبرگزاری مهر به روش پیمایش انجام شده است.
برای سنجش این رابطه، رابطة یادگیری سازمانی با خرده مقیاسهای مدیریت زمان شامل تعیین هدف، تعیین اولویت، برنامهریزی و ارزیابی عملکرد در خبرگزاری مهر مورد بررسی قرار میگیرد.
, 1990; Mudrack, 1997)؛ روشـی مؤثـر بـرای استفاده مؤثر از زمان، بهخصوص بهمنظور ایجاد زمان کافی برای انجام وظایف فراوان مورد نیاز (Orpen, 1994; Slaven and Totterdell, 1993; Woolfolk and Woolfolk, 1986)؛ برنامهریزی و اختصاص زمان (Burt and Kemp, 1994; Francis-Smythe and Robertson, 1999a)؛ درجـهای که افـراد استفاده از زمان را بهمنظور هدفمندبودن درک میکنند (Bond and Feather, 1988; Strongman and Burt, 2000; Sabelis, 2001; Vodanovich and Seib, 1997)؛ روشی برای کسب درک و بینش کلی نسبت به استفاده از زمان (Koolhaas et al.
(فراست، 1371) بنابراین مدل مفهومی تحقیق حاضر به صورت زیر پیشنهاد شده است: فرضیات این پژوهش بر اساس مطالعات و بررسیهای پیرامون موضوع به شرح زیر تدوین شد: ( یادگیری سازمانی با مدیریت زمان در سازمان رسانهای رابطه دارد.
نتایج نشان میدهد که: با توجه به سطح معنیداری مشاهده شده (001/0=Sig) وجود رابطة معنیدار بین یادگیری سازمانی و مدیریت زمان در سازمان رسانهای تأیید میشود.
بر این اساس میزان همبستگی میان یادگیری سازمانی و مدیریت زمان در سازمان رسانهای 47/0 است.
سطح معنیداری مشاهدهشده (029/0 Sig=) در تحلیل همبستگی اسپیرمن که بزرگتر از 025/0 است و وجود رابطة معنیدار بین یادگیری سازمانی و مدیریت ارتباطات در سازمان رسانهای رد میشود.