چکیده:
هدف پژوهش حاضـر، کیفیت سنجی برنامه های درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدف های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درســی میباشــد. جامعه آماری پژوهش شــامل کلیه دانشــجویان و اســاتید تحصــیلات تکمیلی دانشــکده روانشـناسـی و علوم تربیتی به تعداد ١٦٥ نفردانشـجو و ٥٣ نفراستاد در سال تحصیلی ٩٢-٩٣ میباشند؛ که با اسـتفاده از جدول مورگان حجم نمونه ١١٤ نفر دانشـجو و ٤٦ نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونه گیری طبقه ای متناســب با حجم در حیطه دانشــجویان در ســه گرایش مدیریت آموزشــی، برنامه ریزی درسـی و برنامه ریزی آموزشـی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب ٤٠، ٣٥ و ٣٩ نفر نمونه را تشـکیل میدهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است . ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل ٦٨ گویه که روایی آن با اسـتفاده از روایی محتوایی و صـوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ ٠.٩٤ محاسـبه شـد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصـل از پرسش نامه از آزمون t تک نمونه ای و مستقل اسـتفاده شـده اسـت . یافته های حاصل از پژوهش ، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است : هدف های برنامه درســی، محتوای برنامه درســی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درســی نتوانســته نیازها و انتظارات دانشـجویان را برآورده نماید و در حیطه اسـاتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسـته نیازها و انتظارات اســاتید را برآورده کند و عناصـر هدف و محتوا نتوانســته نیازها و انتظارات
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از چهار عنصر لازم برای کیفیت در برنامه درسی هدف ، محتوا، راهبردهای اجرایی و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی هدف های برنامه درسی با شاخص های: میزان رعایت اصول علمی، مشارکت ذینفعان آموزش عالی، توجه به سلسله مراتب و سطوح هدف ها، گنجاندن مجموعه ظرفیت های لازم (دانش ، مهارت ، نگرش ) و تناسب هدف ها با نیازهای جامعه ، دانشجویان ، دانش ، محتوای برنامه درسی: با شاخص های میزان انطباق سرفصل دروس با هدف های برنامه درسی، با نیازهای بازارکار، دانشجویان ، بروز و کارآمد بودن سرفصل ها، دامنه شمول و توالی و ساختار برنامه درسی، توازن بین مفاهیم ارائه شده ، راهبردهای یاددهی یادگیری: با شاخصهای میزان تناسب فعالیت های یاددهی- یادگیری با هدف های برنامه درسی، استفاده از روش های متنوع تدریس ، وجود جو چالش برانگیز و مشارکت فعال در دانشجویان ، تجارب غنی یادگیری، فرصت هایی جهت پرورش مهارت های فکری و تناسب کمی و کیفی تکالیف ارائه شده ؛ و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی با شاخصهای محصول ، برونداد، پیامد برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید این یافته همسو با یافته های حسینی ١٣٨٨، فتحی واجارگاه وشفیعی ١٣٨٦، شادفر و همکاران ١٣٨٦، جهانی ١٣٨٤، سیاری ١٣٧٣، پاکاریان و همکاران ١٣٦٩، ساندرز ٢٠٠٧، ونگ ٢٠٠٢، دیرسل و میهیو ١٩٧٤ میباشد."