چکیده:
چکیده:هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بلبان آباد در سالتحصیلی 1392-1391می باشد. برای انتخاب نمونه از جامعه پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خود کارامدی تحصیلی MJSES (1999) بود که قبل وبعد از آموزش مهارت های زندگی در بین دانش آموزان توزیع شد. محتوایی که برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شده بود شامل مهارت های برنامه ریزی وسازماندهی، بستر سازی یادگیری، مهارت های فراشناختی، نحوه ثبت ونگهداری اطلاعات، استفاده خردمندانه از منابع، عزت نفس، تاب آوری، تفکر نقادو حل مسئله بود.برای تجزیه وتحلیل داده ها وبرای حذف اثر پیش آزمون از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. از آنجا که آموزش این مهارت ها به دانش آموزان باعث افزایش دانش آنها از شیوه یادگیری می شود، بهتر می توانند اطلاعات را به خاطر بسپارند ودر نتیجه فراموشی کمتری هم داشته باشند. با پیشرفت تحصیلی خود پنداره آنها نیز، مثبت خواهد شد. کلمات کلیدی: خود کارامدی تحصیلی، دانش آموزان، مهارت های زندگی
خلاصه ماشینی:
ایجاد برنامه آموزش زبان در دوره اول ابتدایی: بایدها ونبایدها 2 فاطمه جعفرخانی اسماعیل زارعی زوارکی 3 4 علی دلاور تاریخ وصول : ٩٤/٢/١٧ تاریخ پذیرش : ٩٤/٦/٦ چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی ایجاد برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی اول ابتدایی در ایران انجام شده است .
اطلاعات با فیش برداری از منابع متعدد و مطالعه برنامه آموزش زبان در کشورهای موفق آسیایی جمع آوری و تحلیل شد.
در مرحله بعد سه نمونه پرسش نامه محقق ساخته جهت نظرسنجی از متخصصان آموزش زبان تنظیم گردید.
برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و شاخص هایی مانند فراوانی، میانگین ، انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزارمورد محاسبه قرار گرفت .
صاحب نظران با نمره میانگین ٤/٦٤ برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی اول ابتدایی در ایران را ضروری دانستند.
اهداف آموزش زبان انگلیسی و میزان تأکید مهارت های زبانی طبق نظر متخصصان تعیین گردید.
با توجه به نظر موافق اکثریت صاحب نظران و فشار روزافزون والدین برای حضور کودکان در آموزشگاه های خصوصی در ساعات خارج از مدرسه جهت یادگیری زبان انگلیسی به نظر میرسد راه اندازی برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی ابتدایی می تواند به اجرای عدالت آموزشی برای همه کودکان ایرانی منجر شود.
واژگان کلیدی: آموزش زبان انگلیسی، برنامه درسی، دوره ی ابتدایی ١.
دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول ) fatemehjafarkhani@gmail.
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی ezaraii@yahoo.
استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی delavarali@yahoo.