چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تبيين عوامل، مولفه ها و موانع توسعه صنعت گردشگري در شهر اصفهان از ديدگاه گردشگران با روش پيمايشي و تحليلي انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل تمام گردشگران داخلي و خارجي در سه ماه اول سال 1388 مي شود كه به ترتيب 125512 و 105112 نفر بودند. براساس فرمول كوكران، 118 نفر از گردشگران خارجي و 119 نفر از گردشگران ايراني و درمجموع 237 نفر به عنوان حجم نمونه، با استفاده از روش نمونه گيري سيستماتيك و به طورتصادفي ساده انتخاب شدند و پرسشنامه را تكميل كردند. نتايج آزمون تحليل عاملي تاييدي بيانگر آن است كه از مجموع 28 گويه، چهار عامل ساخته شده است. عامل هاي اول تا چهارم به ترتيب توانستند برنامه ريزي و سرمايه گذاري، ساختار زيربنايي، فرهنگي و آموزشي و اطلاع رساني نامناسب را از واريانس و تغييرات مجموعه متغيرها تعيين كنند. درمجموع، اين چهار عامل 66/8 درصد از عوامل يا مولفه ها و موانع و مشكلات موثر بر توسعه صنعت گردشگري را در شهر اصفهان تشكيل داده اند.
خلاصه ماشینی:
"ویژگی های فردی پاسخگویان (گردشگران خارجی ) ویژگی های فردی پاسخگویان (گردشگران خارجی ) فراوانی درصد مرد 103 87/2 جنسیت زن 15 12/7 جمع 118 100 دیپلم 15 12/7 لیسانس 78 66/1 میزان تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر 25 21/1 جمع 118 100 8/4 10 20-30 21/1 25 31-40 سن 41-50 35 29/6 ٥١سال و بالاتر 48 40/6 جمع 118 100 شاغل 100 93/2 وضع فعالیت غیرشاغل 18 15/2 جمع 118 100 ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق ، برای جمع آوری داده ها از دو روش اسنادی (مرور ادبیات تجربی و نظری تحقیـق با هدف تدوین چارچوب نظری تحقیق شامل مطالعات کتابخانه ای و میدانی موجـود در دانشـگاه تهران و دیگر دانشگاه ها و همچنین مطالعات و اسناد و مدارک موجود در سـازمان گردشـگری و صنایع دستی کشور و سازمان گردشگری شهر اصفهان ) و میـدانی (جمـع آوری داده هـا و تکمیـل پرسشنامه همراه با مصاحبه ) استفاده شد.
) در شهر عامل سوم : فرهنگی - آموزشی نحوة برخورد مردم با گردشگران داخلی و خارجی به کارگیری افراد آموزش دیده و مجرب در زمینۀ فعالیت های مرتبط با گردشگری برای خدمت رسانی بهتر به گردشگران مهمان نوازی مردم اصفهان و توجه به مشتری سطح قیمت کالاها و خدمات با توجه به درآمدها آموزش و آگاهی شهروندان در زمینۀ برخورد مناسب با گردشگران احساس مسئولیت شهروندان برای حفظ اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری اصفهان عامل چهارم : اطلاع رسانی نامناسب اطلاع رسانی درمورد اماکن تفریحی، سیاحتی و تاریخی اصفهان تبلیغات و اطلاع رسانی در زمینۀ وضعیت جاذبه های گردشگری از طریق سازمان های دولتی، صداوسیما، ماهواره و مطبوعات کشوری و محلی جذب مشارکت شهروندان و گردشگران در زمینۀ حفظ مناسبات محیطی و تخریب نکردن فضاها و اماکن تاریخی اصفهان نتیجه گیری و پیشنهادها با توجه به نتایج تحقیق و در راستای ازبین بردن مشکلات و موانـع توسـعۀ صـنعت گردشـگری ، راهکارها و راه حل های زیر پیشنهاد می شود: ١."