چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بخشبندی پویای بازار بینالمللی فراوردههای نفتی ایران بر اساس رویکرد اقتصادسنجی دادههای پانلی و روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتمهای دادهکاوی است. بدین منظور، در مرحلۀ اول دادههای 35 کشور واردکنندۀ بنزین در منطقههای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بین سالهای 1995 تا 2012 تجزیه و تحلیل شدند و تأثیر مؤلفههای شناسایی شده بر واردات بنزین در قالب هفت فرضیه بررسی شد. نتایج این مرحله نشان داد اندازۀ بازار، توسعۀ اقتصادی، ساختار بازار آزاد، قیمت خردهفروشی بنزین و کشش درآمدی تقاضای بنزین، تأثیر مستقیم و معناداری بر واردات بنزین میگذارند. در مرحلۀ دوم، پس از بخشبندی بازار بینالمللی بنزین با استفاده از مؤلفههای شناسایی شده و الگوریتم دادهکاوی درخت تصمیم CART، دنبالههای انتقال کشورهای واردکنندۀ بنزین به بخشهای مختلف شناسایی شدند. در ادامه، با استفاده از الگوریتمهای دادهکاوی K-Means، شبکۀ عصبی کوهنن و دو مرحلهای، به بخشبندی این دنبالهها اقدام شد. بررسی کیفیت بخشها از طریق شاخص سیلهوت، نشاندهندۀ برتری الگوریتم شبکۀ عصبی کوهنن بود و این الگوریتم بهعنوان روش مناسب بخشبندی دنبالهها انتخاب شد.
Spreading the usage of internet in Iran has been affected the lifestyle of Iranian society, although it happened with a delay compared to developed countries. One of the most important consequences of this virility can be seen in the emerging electronic businesses. Especially the increasing number of E-Stores are causing the change in the consumer’s behaviors and tastes. Because of that, studying the perceptions of the consumers about this new situation looks important. Therefore with aiming to gain a deep understanding of the customers of E-Stores and online purchasing and with a qualitative and interview-based approach, using ZMET, we tried to investigate and analyze the cognitive constructs of Digikala’s users (As an Iranian successful online store) and elicit the mental maps of them. The results show that besides the service-based attributes of the Electronic Store, the concept of social responsibility is an important factor influencing on emotional and performance consequences and then creating constructs like trust, feeling friendly and national pride, derived from perceived service quality.
خلاصه ماشینی:
به همين دليل در پژوهش حاضر، بر اساس رويکـرد ساختارمند، مبناي نظري جديدي براي بخش بندي پوياي بازار فراورده هاي نفتي ايران بـه منظـور بررسي دقيق تر فرصت هاي بازار صادراتي فراورده هاي نفتـي ايـران ، از طريـق ترکيـب شـاخص فرصت کلي بازار که مبناي بازاريابي دارد (کاوسگيل ١٩٩٧؛ کاوسگيل ، کياک و ينيورت ، ٢٠٠٤ و شنگ و مولن ، ٢٠٠٧) و مدل جاذبة تجارت بين المللي که مبناي اقتصادي دارد، ارائه مي شود کـه نه تنها نسبت به پژوهش هاي قبلي از جامعيت بيشتري برخوردار است ، بلکه کشورهاي اين بـازار را در طول زمان ارزيابي مي کند.
روش مناسب بخش بندي دنباله هاي انتقال کشورهاي واردکنندة بنزين به بخش هاي مختلف در طول زمان کدام است ؟ فرضيه هاي پژوهش نيز با توجه به مسئلة آن و در راستاي دستيابي به اهـداف کـه شناسـايي مؤلفه ها و متغيرهاي بخش بندي بازار بين المللي فراورده هاي نفتي از طريق مطالعة موردي بنزين است ، به شرح زير مطرح شده اند: H١: بين واردات بنزين و اندازة بازار، رابطة معناداري وجود دارد.
از ايـن رو در پژوهش حاضر، روش ترکيبي جديدي مبتني بر الگوريتم هاي داده کاوي درخت تصـميم ، دو مرحله اي ، شبکة عصبي کوهنن و K-Means براي تبيين مدل پوياي بخش بندي بازار بين المللي بنزين ، به منظور شناسايي گروه هاي رفتاري کشورها در انتقال به بخـش هـاي مختلـف در طـول زمان ارائه شد.
Market Segmentation from the consumer's perspective using ANN and identification of their key characteristics based on the Taguchi technique (A case study in a shampoo industry).