چکیده:
تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی در روزنامه های شهر اصفهان، بین شاغلان حوزة مطبوعات در شهر اصفهان انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است، که با استفاده از روش توصیفی پیمایشی اطلاعات آن جمع آوری شده است. جامعة آماری، شامل کلیة شاغلان حوزة مطبوعات شهر اصفهان، در سال 94 - 93 بود که تعداد آنها 350 نفر برآورد شد. از این تعداد، با استفاده از فرمول کوکران و روش هدفمند مبتنی بر معیار نمونه ها، 270 نفرانتخاب شدند؛ همچنین به منظور جمع آوری وتحلیل داده ها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری توسط جامعه
آماری و روایی محتوایی توسط متخصصان حوزة ارتباطات و رسانه و روایی سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی تایید شد؛ از سوی دیگر پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 89 / 0 به دست آمد،که حاکی از پایایی مناسب متغیرهای پژوهش است. برای تجزیه و تحلیل
داد ه های پژوهش از آمارهایی همچون مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که ابعاد هشت گانة مسئولیت اجتماعی مطوعات مشتمل بر بعد اجتماعی، اخلاقی، حقوقی، بشردوستانه، اقتصادی، زیست محیطی، مبارزه با نفوذ و سلطة غیرعقلانی
ذ ینفعان و درون سازمانی بودند. از سوی دیگر، نتایج آزمون t نشان داد که تمامی هشت بعد مطرح شده، در سطح اطمینان 5 9درصد، وضعیت پائی نتراز متوسط داشتند.
خلاصه ماشینی:
شماری از مطالعات، به یک بازار بزرگ و در حال رشد اشاره میکند که برای تولیدات و خدمات شرکتهایی با مسئولیت اجتماعی بالا ایجاد شده است (Sandhu & Kapoor, 2010)، دیدگاه نخست این است که رابطهای بین هزینههای کمی سازمانها و هزینههای کیفی آنها، وجود دارد.
(Holme & Watts, 2000) مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمانی، که از اواسط 1950 میلادی و در پی توسعة کسب و کارها و نیاز جوامع مطرح شد، مسائل خارج از شرکت را کانون توجه خود قرار داده و در جستوجوی راهکارهای بهینه برای فعالیت سازمان بوده است.
, 2015)، در تحقیقی با عنوان “ خط مشیهای رسانهای اجتماعی: کاربردهایی برای مسئولیتهای اجتماعی سازمانهای رسانهای” با روش پیمایشی، 12 رسانة عمومی در سرتاسر دنیا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که شفافیت توجه به اهداف ذینفعان، توجه به جامعه و جامعهگرایی و آزادی بیان، مهمترین عواملی است که باعث میشود سازمانهای رسانهای در دیدگاه مخاطبان مثبت ارزیابی شوند.
نتایج این تحقیق که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت، نشان داد که توجه رسانهای بر بهبود مسئولیت اجتماعی رسانهها و سایر سازمانها تأثیر داشته و باعث میشود تا مسئولیت اجتماعی بهبود یابد.
لی و کارول (Lee & Carroll, 2011)، در تحقیقی با عنوان “ تکامل مسئولیت اجتماعی در فضای عمومی” که با روش توصیفی و پیمایشی در روزنامههای ایالات متحده آمریکا انجام شد، به این نتیجه رسیدند که مسئولیت اجتماعی شرکتهای رسانهای، طی دوره 25ساله در آمریکا بهبود یافته است.