چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پخش برنامههای مرتبط با کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بررسی وضعیت کنونی این ارتباط در شبکة استانی زاگرس کرمانشاه با روش توصیفی، از نوع همبستگی و به صورت کمی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه تشکیل دادهاند، که تعداد آنها ۴۶۰ نفر است. از این تعداد، ۲۱۰ نفر به عنوان نمونة آماری، بر اساس جدول مورگان و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته بود و به منظور بررسی فرضیههای پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی، برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و آزمون t تکنمونهای استفاده شد. نتایج این پژوهش، رابطة بین پخش برنامههای مرتبط با کارآفرینی در شبکههای استانی و ترویج فرهنگ کارآفرینی را مثبت نشان داد، اما در وضعیت کنونی، پخش برنامههای مرتبط با کارآفرینی در شبکة استانی زاگرس در حالت پیشبرنده و تاثیرگذاری قرار ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر پخش برنامههای با محتوای کارآفرینی در شبکههای استانی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی (مورد مطالعه: شبکة زاگرس استان کرمانشاه) نوشتة نادر نادری * بهاره بهرامینیا معین سلیمانی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پخش برنامههای مرتبط با کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بررسی وضعیت کنونی این ارتباط در شبکة استانی زاگرس کرمانشاه با روش توصیفی، از نوع همبستگی و به صورت کمی انجام شده است.
همچنین توصیه شده است که سیاستگذاران، سیاستها و برنامههای مناسب و مؤثر دولتی را برای افزایش سطح فعالیتهای کارآفرینی ایجاد میکنند، که به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد، و نیز باید تلاشهای بیشتری برای افزایش آگاهی ذینفعان از نقش رسانهها، در برنامهریزی برای توسعة فرهنگ کارآفرینی و نیاز به ارتباط قوی میان رسانهها و مؤسسههای آموزش عالی صورت پذیرد.
جمعآوری دادهها به منظور بررسی نقش شبکههای استانی در ترویج فرهنگ کارآفرینی، به روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامة محققساخته انجام شد، که برای سنجش بخش فرهنگ کارآفرینی از پرسشنامه استاندارد هافستد (2001) اقتباس شده است.
پایایی متغیرهای پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به منظور بررسی رابطة پخش برنامههای شبکههای استانی و ترویج فرهنگ کارآفرینی و آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و به جهت الگویابی ساختاری (از مدل معادلات ساختاری) ((Structural Equation Modeling (SEM) استفاده شد.
با توجه به نتایج جدول ۴، ضرایب همبستگی اسپیرمن نشان میدهند که همبستگی بین متغیرهای فرهنگ کارآفرینی و برنامههای شبکه استانی مثبت شده است و شدت این رابطه متوسط و قوی است.
بخش نخست این پژوهش، به دنبال بررسی رابطه بین پخش برنامههای مرتبط با کارآفرینی در شبکههای استانی و ایجاد و ترویج فرهنگ کارآفرینی بود.