چکیده:
هدف: شرکتهای رسانهای خارجی، بخش اعظمی از بازار داخلی پیامرسانهای اجتماعی در کشور را تصاحب کردهاند و حتی با وجود فیلترشدن تلگرام، بهعنوان اصلیترین بازیگر این حوزه، شرکتهای داخلی هنوز نتوانستهاند حجم شایان توجهی از این بازار را به دست بیاورند. هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ورود شرکتهای رسانهای داخلی به بازار پیامرسانهای اجتماعی است.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون اجرا شده است. برای جمعآوری دادهها با 11 نفر از خبرگان حوزههای مختلف و مدیران پیامرسانهای داخلی، مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. شیوه نمونهگیری هدفمند بود و برای تعیین حجم نمونه، از قاعده اشباع نظری پیروی شد. در مرحله تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تحلیل کیفی و تکنیک کدگذاری کیفی بهره گرفته شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که «سختی انتقال و چسبندگی تکنولوژیک»، «کیفیت نامناسب پیامرسانهای داخلی»، «سختی تامین نیروی انسانی توانمند»، «مشکلات زیرساخت فنی»، «روش اشتباه فیلترینگ»، «نگاه سیاسی و رقابت مخرب داخلی»، «نداشتن مزیت نسبی و مدل توسعهای مناسب»، «رقبای جهانی قدرتمند»، «نبود قانون مرجع حوزه پیامرسانها» و در نهایت «مشکلات شهرت رسانهای»، عوامل بسیار مهم ورود شرکتهای رسانهای ایرانی به بازار پیامرسانهای اجتماعی هستند.
نتیجهگیری: در وضعیت موجود زیستبوم پیامرسانهای داخلی، تقویت نگاه سیاسی سبب شده است تا نهادهای مختلف، به داشتن پیامرسان با متولیگری خود علاقهمند باشند که همین مسئله سبب ورود بیشتر رقبای جدید به زیستبوم شده است؛ اما این نهادها موفق نشدهاند که مدل کسبوکار مناسبی با تکیه بر زنجیره ارزش پیامرسانها طراحی کنند.
Objective Foreign media companies have attracted the majority of the domestic market of social media in Iran. Despite imposed restriction on Telegram, it is considered as the main player in this field and domestic companies have not been able to compete in this area. Since the local messengers failed to compete with the foreign social media platforms even under supportive and regulatory policies by the government, it is crucial to pursue competitive market-based strategies and identify the factors affecting the entry of domestic media companies into this market. Consequently, it can lead to providing a comprehensive overview for businesses intending to enter this market. Although awareness of the present situation and identification of effective factors does not lead to the development of an entry or business model, it can prepare the ground for the formation of a perspective based on competitive strategies in this ecosystem for business managers. In this paper, the key factors influencing the entry of domestic media companies into the mobile phone messaging market have been identified based on Porter's five competitive-force model. Methodology The present exploratory study was conducted using the content analysis method. Semi-structured interviews were conducted with 11 experts in different fields and managers of internal media. The purposeful sampling was applied and the theoretical saturation rule was used to determine the sample size. Qualitative analysis method and qualitative coding technique were used to analyze the data. Findings The research findings indicate that following factors are the most significant factors affecting the entry of Iranian media companies into the social media market: "transmission difficulty and technological adhesion", "poor quality of local messengers", "difficulty of providing capable manpower", "technical infrastructure problems", "wrong filtering method", "political outlook and destructive local competition", "lack of comparative advantage and appropriate development model", "strong global competitors", "lack of a comprehensive reference law in the field of media", and finally "media reputation problems". Conclusion Regarding the existing condition of the domestic media environment, the empowerment of the political perspective has caused various institutions to be interested in developing social media messengers. It has led to the increasing entry of new competitors into the market. However, these institutions have not succeeded in designing a proper business model based on the value chain of messengers.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که «سختي انتقال و چسبندگي تکنولوژيک »، «کيفيت نامناسب پيام رسـان هـاي داخلـي »، «سختي تأمين نيروي انساني توانمند»، «مشکلات زيرسـاخت فنـي »، «روش اشـتباه فيلترينـگ »، «نگـاه سياسـي و رقابـت مخـرب داخلي »، «نداشتن مزيت نسبي و مدل توسعه اي مناسب »، «رقباي جهاني قدرتمند»، «نبود قانون مرجـع حـوزه پيـام رسـان هـا» و در نهايت «مشکلات شهرت رسانه اي »، عوامل بسيار مهم ورود شرکت هاي رسانه اي ايراني به بازار پيام رسان هاي اجتماعي هستند.
نبود قانون مشخص در حوزة پيام رسان ها که در پژوهش اصنافي و همکاران (١٣٩٧) نيز اشاره شده اسـت ، يکـي از عوامل کليدي مؤثر بر ورود شرکت هاي ايراني به اين بازار است ؛ زيرا بسترهاي ارتباطي در هر بازار جغرافيايي ، تحت تأثير مستقيم قانون گذاري آن حوزه قرار دارد (روشندل اربطاني ، مقيمي ، ميناوند و خواجه ئيان ، ١٣٩١).
Designing an internal nascent social media business model canvas with Porter focusing strategy.