خلاصه ماشینی:
"شیوه مدیریتی متمرکز و دولتمحور،که به واقع،تجمیع و انحصار رسانهها در دست دولت است،به لحاظ نوع مناسبات میان رسانه و مخاطب،نوعی شیوهء دستوری در ارتباطات است که فرودستی و وابستگی مخاطب به رسانه را مفروض میگیرد.
این شیوهء مدیریتی،جایی برای رقابت در حوزهء عرضهء محصولات و فرآوردههای فرهنگی و رسانهای باقی نمیگذارد و فضای فرهنگ و ارتباطات را قلمرو کنترل و نظارت بر ذهنیت و رفتار مردم میداند.
این شیوه ضمن توجه به اولویتهای اقتصادی و تجاری در عرصه فرهنگ و رسانه،فرآوردههای رسانهای را چون کالایی برای فروش در بازار تعریف میکند.
تجربهء تاریخی نشان داده است که سپردن عرصه فرهنگ و رسانه بهطور متمرکز و انحصاری در دست دولت یا محول کردن آنها به نیروهای بازار،به افت کیفیت و کالایی شدن بروندادهای فرهنگی و رسانهای منتهی شده است.
شیوه مناسب و متعادل،اعمال مدیریت عمومی و مشارکتی و در نظر گرفتن رسانهها به عنوان قلمرو عمومی فارغ از مناسبات قدرت و ثروت است."