چکیده:
مطبوعات،به اعتراف بسیاری از کارشناسان، در انتخابات دوم خرداد نقشی بسزا،تعیینکننده و غیر قابل انکار داشتند که پس از دوم خرداد نیز این نقش همچنان تداوم یافته است.نقشآفرینی مطبوعات در عرصهء سیاسی ایران-که در خلاء ناشی از عدم کثرت احزاب و مطبوعات حزبی دو چندان شده است-باعث تشدید حساسیتها و مسألهسازیهای فراوان و نهایتا تعطیل و توقیف فعالیتهای چند روزنامه و نشریه طی دو سال اخیر و مخصوصا طی چند ماه گذشته شده است. هر چند بحثهای فراوانی دربارهء ضرورتهای عدم ورود مطبوعات کثیرالانتشار به عرصههای جناحی و سیاسی مطرح شده و میشود اما واقعیت آنست که در شرایط فعلی ایران نمیتوان توقع داشت که نیروهای سیاسی برای بیان دیدگاه و مطالباتشان و جلب توجه افکار عمومی،از اهرام نیرومند و مفیدی چون مطبوعات بهره نگیرند.از سوی دیگر نیز این انتظار چندان با واقعیات اجتماعی امروز ایران تطابق و همخوانی ندارد که مطبوعات،مخصوصا روزنامهها و هفتهنامهها،از پرداختن به یک واقعیت عینی به نام سیاست روز و جاری جامعه(که از نگاه روزنامهنگاران رویدادی با ارزشهای خبری بسیار بالا است)،حتی با تهدید و حکم دادگاه،خودداری کنند. شاید بتوان گفت که در شرایط امروز ایران و با توجه به رابطهء متقابلی که سیاست و مطبوعات با یکدیگر برقرار کردهاند،آنچه کمتر مورد توجه کارشناسان و متخصصان علوم ارتباطات واقع شده بررسی رفتار مطبوعات در عرصه سیاست و دستیابی به ارزیابیهای علمی از میزان تأثیر این رفتار بر مخاطب و نهادهای مطبوعاتی است.نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ششمین دورهء مجلس شورای اسلامی میتواند دلیل مناسبی برای بررسی رفتار مطبوعاتی احزاب سیاسی و انجام تحقیق پیرامون عملکرد مطبوعات در چگونگی ارائه دیدگاههای سیاستمداران و پوشش اخبار انتخاباتی احزاب و گروهها باشد.مطلب زیر نیز که مروری است بر عملکرد روزنامههای محلی انگلیس در جریان انتخابات عمومی این کشور در سال 1987 به منظور راهنمایی محققان برای پژوهش در این زمینه انتخاب و ترجمه شده است.
خلاصه ماشینی:
"3بررسی مطالب مربوط به انتخابات عمومی در 3891 و 7891 در مطبوعات ملی در جهت نتیجهگیریهای متنوع است اما در پایان دو نکته مبتنی بر توافق عام پدیدار میشود؛نخست این که مطبوعات ملی برای گزارش انتخابات عمومی اولویت خبری بسیار زیادی قایل شدهاند4جنبههای مختلف مبارزات انتخاباتی 7891 به عنوان خبر اول در روزنامههای معتبر و بعضی از روزنامههای جنجالی تقریبا هر روز چاپ میشد.
این دو موضوع به چند پرسش حاشیهای منجر شد:برای مثال،آیا روزنامههای محلی همان علاقه شدید روزنامههای ملی را به انتخابات عمومی نشان میدهند؟حاشیهای بودن یک رقابت ویژه،یا نماینده بودن نامزد مورد نظر در دوره فعلی،یا وابستگی حزبی نامزدها،چگونه ممکن است روی مطالب آنها در مطبوعات محلی،چه در زمان انتخابات یا پیش از آن،یا تصورات آنها از تعهدات سیاسی روزنامهها،تا چه حد ممکن است بر تلاشهای آنها برای استفاده از مطبوعات محلی به عنوان بخشی از برنامه کلی مبارزاتی آنها تأثیر بگذارد؟ به منظور تولید دادهها برای این مطالعه از سه«ابزار»روشمندانه استفاده شد.
کارگزار حزب محافظهکار برای یک حوزه انتخابیه لیدز با صرتحت بدبینی و تردید خود درباره امکان تضمین درج مطالب مربوط به نامزد مورد نظرش در«یورکشایر پست»و علاقه خوانندگان این روزنامه به مسایل سیاسی چنین بیان کرد: «یورکشایر پست ناحیه وسیعی را پوشش میدهد و طبیعی است که جای کافی برای چاپ هر مطلبی را ندارد.
Harrop(eds), Political Communication:The General Election Campaign of 1983,Cambridge,Cambridge University press,1986,p."