خلاصه ماشینی:
"2. مضامین و محتوی رسانههای خبری،همیشه منعکسکنندهء منافع کسانی است که مطبوعات را تأمین مالی میکنند.
4. تمامی سیستمهای مطبوعاتی بر دکترین مسئولیت اجتماعی صحه گذاشته،مدعیاند که در خدمت منافع و رفع نیازهای مردم هستند،و تمایل خود را برای ایجاد ارتباط با مردم ابراز میدارند.
6. مدرسههای روزنامهنگاری،انتقالدهندهء ایدئولوژیها و سیستمهای ارزشی جوامع خود هستند و به ناچار،به کسانی که قدرت را در دست دارند،یاری میرساند تا کنترل خود را بر رسانههای خبری اعمال کنند.
امید گستاخانهای که در پشت سطر سطر این کتاب وجود دارد،آن است که مطبوعات از نقش تاریخی خود به عنوان وقایع نگار کور تضادهای و درگیریها دور شده و نقش متفاوتی را جستجو میکنند،نقش یک حلال مشکلات را.
«برتن»از یک نقش ارزشمند در حل تضادها که یک«گروه سوم»آن را ایفا کند،سخن میگوید،گروهی که وی نقش جدا کردن درست و بیغرضانهء موضوعات مورد درگیری را به آنها میدهد؛و از آن مهمتر،این ایجاد اطمینان را که دو طرف درگیر نه اینکه درگیر«مقابله،معامله یا قدرت»،بلکه حل مسایل و مشکلات خواهند شد."