چکیده:
عصر یکی از روزهای مهرماه گذشته بود که در فاصلهء دو جلسه درس «ویراستاری و مدیریت اخبار»و «روزنامهنگاری تخصصی»در دفتر آموزش مرکز گسترش رسانه فرصت دیدار با مسؤول مرکز و همچنین سردبیر مجله رسانه به دست آمد.گفتوگو طبق معمول این دیدارها بر محور مطبوعات و آموزش روزنامهنگاری استوار بود.چند نسخه مجله از کارهای عملی دانشجویان رشتهء ارتباطات و روزنامهنگاری دانشگاه علامه طباطبایی را به همراه داشتم تا با نشان دادن آنها به روزنامهنگاران جوان شرکتکننده در کلاسهای آموزشی این مرکز،آنان را با نحوهء کار عملی و هدف 2Lدرس روزنامهنگاری تخصصی آشنا سازم. این مجلهها توجه سردبیر رسانه را به خود جلب کردند و پیشنهاد کرد که آنها رال در رسانه معرفی کنم.فرصت را مغتم دانستم تا ضمن تشریح هدف این درس، علاقهمندان را با نحوهء آموزش و چگونگی کار عملی دانشجویان که حاصل چهار سال تحصیل آنان در رشتهء روزنامهنگاری است، آشنا کنم و گوشهای از فعالیت آموزشی گروه ارتباطات دانشکدهء علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی را بازگویم.
خلاصه ماشینی:
"در مدت کوتاه نیمسال تحصیلی، باید راهی را برگزید که هم دانشجو رشتهء دلخواه خود را بیابد و هم در مورد آن به مطالعه و تحقق بپردازد و مباحث مختلف روزنامهنگاری همچون گزارش،مقاله و مصاحبه را از دیدگاه یک روزنامهنگاری متخصص ببیند و بالاخره یک مجلهء تخصصی در معیارهای حرفهای و علمی رشتهء انتخابی خود ارائه دهد.
مهمترین راهی که روزنامهها برای حفظ نفوذ و اعتبار خویش یافتند،رویآوری به تحلیل رویدادها بود،تا مخاطبان خود را که از طریق رادیو و تلویزیون در جریان رویدادها قرار گرفته بودند به عمق واقعه و«چرایی و چگونگی»وقوع آن رهنمون شوند،البته ضمن این کوششها و اندیشهها،راههای دیگری نیز پیشنهاد شد از جمله مصور کردن هرچه بیشتر نشریات و کمک گرفتن از رنگ و تسریع در چاپ و توزیع و...
بنابراین روزنامهنگار باید به هنگام پرداختن به تخصص مورد علاقهء خویش این وسایل و ابزار را در اختیار داشته باشد: -کتابهایی که در مورد این تخصص نوشته شدهاند،باید از قدیمیترین تا جدیدترین کتاب را فراهم آورد تا بدین وسیله دیدگاه علمی خود را وسعت بخشد."