خلاصه ماشینی:
بزرگراههای به اصطلاح امروزی حاصل تحقیقات و سرمایهگذاری دولتهای بزرگ امریکای شمالی و اروپا در سه رشتهء کامپیوتر، ماهوارهها و صنایع فضایی و هوایی است که چهار دههء قبل با خاتمهء جنگ دوم جهانی شروع و گسترش پیدا کرد و به تدریج پس از آنکه مورد استفادهء صنایع جنگ و دفاعی قرار گرفت،به شرکتهای بازرگانی و تجارتی غرب واگذار شد و نتیجهء آن تأسیس و استقرار شرکتهای بزرگ خصوصی الکترونیک، کامپیوتر،ماهوارهها و صنایع فضایی و هوایی در امریکا،ژاپن،آلمان،انگلستان،فرانسه و دیگر کشورهای دنیای سرمایهداری قرار گرفت.
سه دهه قبل در امریکا تمام تکنولوژی و صنایع ماهوارهء فضایی در اختیار دولت این کشور بود و امروز این صنایع که با بودجه ملی توسعه یافته،کاملا خصوصی شده و در اختیار و تحت مالکیت خصوصی و شرکتهای ارتباطی و اطلاعاتی قرار گرفته است.
این شرکت امریکایی نه تنها در اروپا با همهء شرکتهای این قاره در رقابت است،بلکه اخیرا در مناقصهء توسعه بزرگراههای مخابراتی و اطلاعاتی چین برنده شده و عملیات خود را در پرجمعیتترین بازار دنیا شروع کرده است و یکی از هواداران جهانی و بزرگ خصوصی شدن اطلاعات است.
احتیاجات جامعه و مملکت ما چیست؟چگونه میتوان به این اهداف دسترسی پیدا کرد؟ارزشهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما چه هستند و چه مشارکت و مغایرتی با مراکز اطلاعاتی و ارتباطی امروز دارند؟آیا به اندازه کافی از تخصص و کاربردی کارشناسان خودمان استفاده میکنیم یا اینکه کورکورانه مانند گذشته از دیگران تقلید کرده و اعتماد به نفس و استقلال فکر را از دست دادهایم؟اینها سؤالاتی هستند که قبل از اینکه برای احداث و ورود به بزرگراههای ارتباطی تصمیم بگیریم،باید بهطور جامع به آنها جواب داده شود.