خلاصه ماشینی:
بررسی موانع فرهنگی حضور خبرنگاران زن در دفاع مقدس مریم کاظمزاده خبرنگار جبهه و جنگ که خود در اوایل شروع جنگ تحمیلی به مدت چند ماه در جبهه و پشت جبهه حضور داشت با ارائه مقاله ای به دومین همایش زن و رسانهها موانع فرهنگی حضور خبرنگاران زن را در رویدادهای بزرگ نظامی-سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
طرح مشکلات حضور زن در نمایشهای تلویزیونی بیژن بیرنگ نویسنده و فیلمساز تلویزیونی *سونیا پوریامین تهیهکننده و کارگردان تلویزیونی:آیا زنان یکجامعه فقط نیازمند آموزش آشپزی،خیاطی،گلدوزی و شیرینیپزی از رسانهها هستند و دیگر نیاز به هیچ آموزش دیگری ندارند؟ در دومین همایش زن و رسانهها به بررسی مشکلات حضور زن در نمایشها و سریالهای تلویزیون پرداخت و طی مقالهای در این زمینه نوشت:هنوز هم چهره زن در پلاکتها و پوسترها و سردر سینماها بلا تکلیف و سیاه و سفید است و این واقعیتی است که هنوز هم چهره و حضور زن آن رنگ و بوی واقعی خود را که نشاندهنده جایگاه واقعی او به عنوان نیمی از تودههای میلیونی ما در عرصه کوشش و تلاش است نشان داده نشده است.
چهره کمرنگ سیاسی-حقوقی زن در روزنامهها مینو بدیعی گزارشگر مطبوعات در تحقیقی به نام«چهره کمرنگ سیاسی-حقوقی زن در روزنامهها»به بررسی جایگاه بانوان (به عنوان مخاطب)در مطبوعات یومیه پرداخت و در این زمینه نوشت: بدیهی است زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور که به عنوان مخاطبان وسایل ارتباط جمعی بخصوص مطبوعات مطرح هستند در بهرهگیری از مطالب آگاهکننده مطبوعات همچون جامعه مردان حرکت میکنند ولی در همهجای دنیا از جمله ایران به دلیل عقبماندگی(تا حدودی)فرهنگی- آموزشی زنان و همینطور به علت عدم توجه جدی رسانههای جمعی به خصوص مطبوعات در ارتقای سطح آگاهیهای زنان،فرآیند آموزش این جمعیت کثیر از سوی وسایل ارتباطی به طور دقیق انجام نمیشود.