چکیده:
پژوهش حاضر تأثیر پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانوادهها را بر نحوه استفاده دانشآموزان از اینترنت،مورد بررسی قرار داده است.جامعه آماری این تحقیق مجموعه دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان همدان در سال تحصیلی 88-87 است که براساس فرمول کوکران 380 نفر از آنان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند.روش انجام این تحقیق پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دانشآموزان طبقه مرفه به علت اطلاعات عمومی گستردهتر،آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی و امکانات مختلف اینترنتی و دسترسی بیشتر به اینترنت دائمی و پر سرعت،از شرایط مساعدهتری برای استفاده خلاقانه و کسب اطلاعات مفید از این وسیله برخورداند.همچنین اعضای این طبقه به علت ارضای بیشتر نیازهای ارتباطی و عاطفی در محیط واقعی،کمتر از این وسیله برای برقراری پیوندهای عاطفی با جنس مخالف استفاده میکنند.در حالی که دانشآموزان متعلق به طبقات متوسط و پایین،به علت عدم ارضای این گونه نیازها در محیط واقعی و همچنین به علت امکان مخفیسازی و وارونه جلوه دادن ویژگیهای طبقاتی در محیط مجازی،بیشتر به استفادههای ارتباطی،عاطفی و دوستیابی از اینترنت کشیده میشوند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه سطح معناداری (r) کمتر از 0/50 است،بنابراین رابطه به دست آمده معنادار است و با 59 درصد اطمینان میتوان گفت هر چه پایگاه اجتماعی-اقتصادی والدین بالاتر باشد میزان آشنایی دانشآموزان با امکانات مختلف اینترنتی بیشتر است،بنابراین فرضیه 1 تأیید میشود.
با توجه با اینکه سطح معنی داری (r) کمتر از 0/50 است،بنابراین رابطه به دست آمده معنادار است و با 59 درصد اطمینان میتوان گفت هر چه پایگاه اجتماعی- اقتصادی والدین بالاتر باشد میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت برای پیگیری اخبار بیشتر است،بنابراین فرضیه 2 تأیید میشود.
با توجه به اینکه سطح معنیداری (r) کمتر از 0/50 است،بنابراین مقدار رابطه به دست آمده معنادار است و میتوان گفت بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی والدین و میزان استفاده علمی دانشآموزان از اینترنت رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد،بنابراین فرضیه 3 تأیید میشود.
با توجه به اینکه سطح معناداری (r) کمتر از 0/50 است،بنابراین رابطه به دست آمده معنادار است و با 59 درصد اطمینان میتوان گفت هر چه پایگاه اجتماعی- اقتصادی والدین بالاتر باشد میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت برای طراحی و ساخت سایت و وبگاه و به روز کردن آنها(استفاده خلاقانه از اینترنت)بیشتر است،بنابراین فرضیه 4 تأیید میشود.
با توجه به اینکه سطح معناداری (r) کمتر از 0/50 است بنابراین رابطه به دست آمده معنادار است و با 59 درصد اطمینان میتوان گفت که هر چه پایگاه اجتماعی-اقتصادی والدین بالاتر باشد میزان رضایت دانشآموزان از گمنامی در ارتباطات اینترنتی کمتر است،بنابراین فرضیه 5 تأیید میشود."