چکیده:
از آنجا که عصر حاضر عصر رسانهها نامگذاری شده است، تاثیر رسانهها و سازمانهای رسانهای را نمیتوان در مدیریت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع نادیده گرفت. سازمانهای رسانهای برای داشتن حداکثر تاثیر در جلب و رضایت افکار عمومی خود ناچار هستند دست به برنامهریزیهای بلند مدت بزنند و از آنجا که کنترل، روی دیگر سکة برنامهریزی سازمانهای رسانهای است، لذا کنترلهای استراتژیک بسیار حائز اهمیت است. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مدتی است که با سند افق رسانه، چشم انداز و افق پیش روی خود را طراحی کرده است و در این زمینه مدلی کنترلی که بتواند مسیر پیش روی این سازمان را رصد و پایش کند بسیار ضرورت دارد. این مقاله به دنبال آن است که با ارائه مدلی برای اجرا و ارزیابی سند افق رسانه به مسیر استراتژیک رسانه ملی کمک کند.
Since the current era has been called the era of media, the impact of media and media organizations cannot be ignored. It is inevitable for media organizations to embark on long term planning in order to attract the maximum attention of their audience and to ensure the satisfaction of public opinion. However due to the fact the control is the other feature of the media, therefore strategic controls are also so important in this regard. Since the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization has began drawing a long-term planning for its future activities therefore a controlling model is of a very crucial importance for it. This article is an attempt to offer a model to implement and evaluate its performance in this regard.
خلاصه ماشینی:
سازمان رسانهای، برنامهریزی استراتژیک، کنترل استراتژیک افق رسانه ملی مقدمه از آنجا که عصر حاضر، عصر حاکمیت افکار عمومی است و رقابت اصلی قـدرتهای بزرگ بر سر تسـخیر افکار عمومــی در مناطق هدف بهمنظور حفظ منـافع و تعقیب اهداف سلطـه است و از طرف دیگر ابزار این حرکت، استفاده از رسانهها به معنای عام و بهرهگیری از شبکههای رادیویی و تلویزیونی به صورت خاص است؛ لذا جنگ رسانهها واقعیت انکارناپذیر در صحنه رویارویی کشورهای شمال و جنوب است.
در سالهای گذشته صدا و سیما با طراحی چنین نقشه راهی تحتعنوان "سند افق رسانه" این مهم را مطمح نظر قرار داد این سند بهرغم ضعف و قوتهایش که جای بحث و بررسی مستقل دارد لازم است مورد پایش و کنترل قرار گیرد.
هدف این مقاله شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر بر کنترل استراتژیک و تحلیل نسبت و وضعیت آنها با یکدیگر و همچنین تبیین عوامل مؤثر بر کنترل استراتژیک در قالب یک مدل علی و معلولی و در نهایت ارزیابی مدل کنترل استراتژیک در سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی با توجه به سند افق رسانه است.
در این مدل چهار نوع کنترل استراتژیک به صورت موازی توصیه شده است.
اما موضوعات استراتژیک که در این مدل باید مطمح نظر تحلیلگران قرار گیرد عبارت است از: <رجوع شود به تصویر صفحه> اهم تهدیدات پیش روی رسانه ملی 1.
در این نوع کنترل ردیابی اولیه تغییرات محیطی یا انتقالی که میتواند اثر بر مسیر استراتژیک سازمان داشته باشد مد نظر است.