چکیده:
در فضای رسانه ای امروز مفهوم مخاطب دستخوش تغییر اساس ی شده و مخاطبان منفعل دی روز با کمک
شبکه های ارتباطی و ابزارهای دیجیتال به کاربران فعال امروز تبدیل شده اند. بر این اساس رسانه های جری ان اصل ی
از جمله شبکه های تلویزیونی به منظور حفظ مخاطبان خود باید در نحوة تعامل با مخاطب تجدی دنظر کنند . در
صورت شناسایی این راهکارهاست که شبکه های تلویزیونی می توانند از رقابت با سایر رسانه ها عقب نمانند . از
این رو شناخت ابزارها و راهکارهای به کارگیری محتوای تولیدی آن لاین شهروندان ضرورت دارد. ای ن امکانات
“رسانه های اجتماعی” و این نوع جدید تولید محتوا از سوی مخاطبان “روزنامه نگار ی شهروند ی” نام گرفته که
محورهای اصلی این مقاله هستند. در این مقاله انواع رسانه های اجتماعی و رابطة آن ها با 11 سطح روزنامه نگار ی
شهروندی مورد توجه قرار گرفته است. مقاله نشان می دهد چگونه انواع مختلف رسانه ها ی اجتماع ی م ی توانند
به عنوان ابزارهایی در فرایند روزنامه نگاری شهروندی به کار گرفته شوند . نقش تعاملی رسانه ها و شبکه های
اجتماعی در به کارگیری فرصت های روزنامه نگاری شهروندی برای تلویزیون در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و
دو شبکه ماهواره ای “بی .بی .سی فارسی” و “من وتو” مقایسه شده است. مطالعة برنامه های “ 90 ” و “پایش ”، “نوبت
شما” و “گزارش گر” نشان داد برنامه های تولیدشده در شبکه های ماهواره ای در سطوح بیشتر ی از روزنامه نگار ی
شهروندی پیش رفته اند.
In the age of easy Internet participation, the concept of audience has changed, so that a passive audience changes to be an active one. Active audience theory argues that media audiences do not just receive information passively. Media such as TV reconsider the interaction with their audiences, so they will not defeat in compete with new media. Then identifying new tools and applying new form of producing the content has been considered. The social media as well as the citizen journalism are the main discussions in this article. The different kinds of social media as well as the relationship of them with 11 layers of citizen journalism have been considered. The Interactive role of media and social networks in using citizen journalism as an opportunity in IRIB compared with BBC Persian and Manoto TV. In this study five television programs such as Navad, Payesh, Nobate Shoma and Gozareshgar at higher layers have used the citizen journalism more than other television programs broadcast on mentioned media organizations
خلاصه ماشینی:
در این مقاله انواع رسانههای اجتماعی و رابطة آنها با 11سطح روزنامهنگاری شهروندی مورد توجه قرار گرفته است.
تحقق سطوح روزنامهنگاری شهروندی در فضای آنلاین از طریق کدام ابزارها امکانپذیر است؟ در این مسیر کدام یک از رسانههای اجتماعی آنلاین را میتوان در کدام سطح بهکار گرفت؟ پاسخ به این پرسش در بخش مطالعة نظری ارائه خواهد شد.
رسانههای اجتماعی ابزارهای جدیدی برای روزنامهنگاران حرفهای هستند که کاربرد پیشرفتة آنها مفهوم جدیدی با عنوان "روزنامهنگاری ۲" (بریج، ۲۰۰۷) را بهوجود آورده است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> شیوة مطالعه بهکارگیری سطوح روزنامهنگاری شهروندی در برنامههای تلویزیونی پس از ارائة مباحث نظری دربارة کاربردهای عمومی رسانههای اجتماعی در روزنامهنگاری شهروندی، بهطور خاص استفاده از این نوع رسانهها در دل برنامههای تلویزیونی را مورد توجه قرار میدهیم.
در این مقاله نقش تعاملی رسانهها و شبکههای اجتماعی در بهکارگیری فرصتهای روزنامهنگاری شهروندی برای برنامههای تلویزیون در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دو تلویزیون &quot;بی.
<رجوع شود به تصویر صفحه> بر اساس سطحبندی روزنامهنگاری شهروندی نیز استفاده این چهار برنامه از رسانهها و شبکههای اجتماعی متفاوت است.
به سبب اینکه کاربرد رسانههای اجتماعی برای عملیاتی کردن روزنامهنگاری شهروندی در برنامههای تلویزیونی مورد توجه بوده، برخی سطوح مانند افزودن نسخه چاپی و ویکیژورنالیسم که بیشتر مناسب رسانههای با ماهیت ابتدایی چاپی یا آنلاین هستند در اینجا موضوعیت چندانی ندارند، اما این دو برنامه شبکههای ماهوارهای برای تحقق روزنامهنگاری شهروندی در سایر سطوح، تلاشهایی کردهاند که با موفقیتهایی همراه بوده و به جلبنظر برخی مخاطبان منجر شده است.