چکیده:
سواد رسانه ای یکی از مباحث جذاب در حوزة ارتباطات و به عنوان یک اندیشة کلیدی مطرح اسـت کـه در نتیجة آن افراد خود را به رسانه ها اعلام می کنند، تا معنای پیام هایی که با آنها مواجه می شوند تعبیر و تفسـیر کنند. بر این اساس ، سواد رسانه ای شامل یک نظام تفسیری و ترجیحی و متاثر از داوری های ذهنی و اخلاقی است که مواجهه فرد را با پیام های رسانه ای شکل می دهد و موجب می شود مخاطبان در استفاده از پیام هـا و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند. در پژوهش حاضر مخاطب در پی شناخت سطح سواد رسانه ای مخـاطبین در مقابلـه بـا سـبک زنـدگی ارائه شده توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان “من وتو” و “جم تی وی “ شهروندان منطقة ٢٠ تهران در سال ١٣٩٣ بود. جامعة آماری ٣١٩ هزار و ٣٠٥ نفر است که از میان آنها ٣٨٤ نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی ، توصیفی ، اسنادی ، کتابخانه ای و کمی است . روش نمونـه گیـری تصادفی ساده بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه و مصاحبه که دارای سوالاتی مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته بودند به دست آمدند. اطلاعات مندرج در پرسشنامه از طریق آمار توصیفی و استنباطی با اسـتفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از چهار فرضیة مطروحه ، فرضیة اول سـطح سـواد رسانه ای با رویکردی بر مولفه های تفکر انتقادی و جنگ نرم و فرضیه های دوم ، سوم و چهـارم سـطح سـواد رسانه ای با متغیرهای مدیریت بدن ، مصرف گرایی و اوقات فراغت دارای رابطة معنادار بودند و مـورد تاییـد قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش و جایگاه سطح سواد رسانه ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (مطالعة موردی : شبکه های “من وتو” و “جم تی وی “) نوشتة * بهاره نصیری ** مرحمت سلماسی چکیده سواد رسانه ای یکی از مباحث جذاب در حوزة ارتباطات و به عنوان یک اندیشة کلیدی مطرح اسـت کـه در نتیجة آن افراد خود را به رسانه ها اعلام می کنند، تا معنای پیام هایی که با آنها مواجه می شوند تعبیر و تفسـیر کنند.
با توجه به کنترل خیلی کم وزن بدن با مشاهدة الگوهای زیبایی ارائه شـده بـر برنامه ها، کنترل کمتر وزن بدن از طریق روش های ارائه شده در برنامه ها، انجام خیلی کـم عمـل جراحی به منظور درمان ، کنترل کمتر وزن بدن از طریق لوازم ورزشی تبلیغـی شـبکه هـا، کنتـرل کمتر وزن از طریق انجام عمل جراحی در بین پاسخگویانی کـه سـطح سـواد رسـانه ای بـالایی داشتند مشخص شد هر چه سطح سواد رسانه ای مخاطبین شبکة “من وتو” و “جم تـی وی “ بـالا باشد میزان تأثیرگذاری این شبکه ها در مدیریت بدن آنان کاهش می یابد.
با توجه به تأثیر کم پخش پیام های بازرگـانی ، خریـد کـالا بـه دلیـل چشـم و هم چشمی و رقابت ، خرید کالاهای لوکس براساس موقعیت اجتماعی ، میزان سود زیاد شبکه در اهداف تبلیغات تجاری ، تأثیر خیلی زیاد مدیریت اقتصادی خانواده در میزان خرید، میزان خرید کم لوازم لوکس به خاطر کسب احترام در بین پاسـخگویانی کـه سـطح سـواد رسـانه ای بـالایی داشتند مشخص شد که هر چه سطح سواد رسانه ای افزایش می یابد میزان تأثیرگذاری برنامه های این شبکه ها در مصرف گرایی آنها کاهش می یابد."