چکیده:
بیش از سه دهه از انقلاب اسلامیایران میگذرد. افکار عمومی و گسترة همگانی به عنوان یکی از داراییهـای اصلی هر جامعه دستخوش تغییراتی شده اند. نهادهای خاصی از جمله رسانه ها و به ویژه تلویزیون ، بـه عنـوان پرهزینه ترین و اصلیترین نهاد فرهنگی کشور در این تغییرات اثرگذار بوده اند. با توجه به اهمیت و اثر نهـاد رسانه در این دوران ، مسئله اصلی این پژوهش “بررسی نقش رسانه ها و به طـور خـاص تلویزیـون در ایجـاد فضای مفاهمه و گفتمان در جمهوری اسلامی ایران “ است . سوال اصلی این است که آیـا تلویزیـون موجـب تاثیر در فضای گفتمان و مفاهمه در ایران شده است ؟ اگر تاثیر داشته این تاثیر در جهت تقویت بوده یا تاثیر؟ مبنای تئوریک ، نظریه گسترة همگانی هابرماس است . روش تحقیق ، توصیفیـ تحلیلی و توصیفیـ زمینه یابی و روش اجرا، کتابخانه ایـ اسنادی، مصاحبه و دلفی است . ابزار گردآوری داده ها و اطلاعـات فـیش تحقیـق و پرسشنامه است . نتایج نشان میدهد که تلویزیون بر گستره همگانی ایران تاثیری در جهـت تقویـت دارد. امـا شبکه های تلویزیونی نتوانسته اند مسائل ضروری و مبتلا به جامعه را به شایسـتگی انعکـاس دهنـد و فـارغ از سوء گیری به گفت وگوی عقلانی و طرح آزادانه ، آگاهانه و نقادانه و منطقی مسائل عمومی بپردازند.
خلاصه ماشینی:
"سـؤال اصـلی ایـن اسـت کـه آیـا تلویزیون موجب تأثیر در فضای گفتمان و مفاهمه در کشور شده است ؟ اگر تأثیر داشته آیـا ایـن تأثیر در جهت تقویت بوده است یا تضعیف ؟ سؤالات فرعی عبارت اند از: آیـا تلویزیـون فضـای عمومی در جامعه ایران را تقویت می کند؟ آیا شبکه های تلویزیونی ایران مسائل عمومی را مورد توجه قرار میدهند و توانسته اند فارغ از سوءگیری بـه گفـت وگـوی عقلانـی و طـرح آزادانـه ، آگاهانه و نقادانه و منطقی مسائل عمومی بپردازنـد؟ رسـانه هـا و بـه ویـژه تلویزیـون در جریـان مشارکت های اجتماعی و سیاسی ایران چه نقشی در ایجاد فضای مفاهمـه و گفتمـان در حـوزة عمومی ایفا کرده اند؟ نقش مدیران رسانۀ ملی در مشارکت سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی چگونه بوده است ؟ دوره های مختلف فضای تبلیغات سیاسی در صدا و سیما چگونه بوده اسـت ؟ نقش صدا و سیمای در ایجاد فضای مفاهمـه و گفتمـان در یـازدهمین دوره انتخابـات ریاسـت جمهوری چگونه بوده است ؟ رسانه ها اعم از نوشـتاری، دیـداری، شـنیداری و الکترونیـک چـه نقشی در ایجاد فضای عمومی دارند؟ رسانه ها اعم از نوشتاری، دیداری، شنیداری و الکترونیک چه نقشی در مشارکت اجتماعی و سیاسی مردم ایران دارند؟ رسانه های غالب و مـورد اسـتقبال مخاطب در فضای مفاهمه و گفت وگو کدام رسانه ها هستند؟ در روند تحولات و مشارکت هـای اجتماعی در ایران چه نهادهایی دخیل هستند؟ وسایل ارتباط جمعی به چه صـورت در خـدمت ایجاد فضای مفاهمه و فضای عمومی هستند؟ جهت تبیین مسئله از نظریۀ گسترة همگانی هابرماس استفاده شده است ."