چکیده:
در سال هاي اخير، خريد الكترونيكي افزايش يافته است. افرادي كه از اين كانال ارتباطي براي بازاريابي و فروش كالاها استفاده مي كنند، دريافته اند مصرف كنندگان فقط به تحويل به موقع كالاها توجه نمي كنند، بلكه آنها به دنبال محصولاتي جديد و متنوع هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير نوآوري بر قصد خريد الكترونيكي دانشجويان مقاطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري است. اين پژوهش از نوع توصيفي پيمايشي و كاربردي است. جامعه آماري اين پژوهش 350 نفر از دانشجويان هستند. براي سنجش اطلاعات از پرسشنامه 32 گويه اي با طيف پنج گزينه اي ليكرت استفاده شد و به منظور تحليل داده ها، روش حداقل مربعات جزئي و نرم افزار Smart PLS 2 استفاده شد. نتايج بيان مي كند نوآوري در خدمات و محصولات بر رضايت مصرف كنندگان تاثير مثبت و معناداري دارد و رضايت مصرف كننده، اعتماد او را در پي دارد. همچنين، نتايج پژوهش اثر مثبت و معنادار اعتماد مصرف كنندگان را بر قصد خريد تاييد كرد.
خلاصه ماشینی:
"روایی واگرا قصد خرید الکترونیکی 0/970 سهولت استفاده 0/0590 0/767 ابتکار 0/1291 0/712 0/736 سیستم پرداخت 0/3858 0/790 0/751 0/149 امنیت 0/4862 0/177 0/809 0/378 0/148 رنگ وب سایت 0/0582 0/140 0/726 0/232 0/240 0/108 رضایت مشتری 0/632 0/835 0/124 0/365 0/420 0/520 0/3582 اعتماد مشتری 0/745 0/257 0/870 0/597 0/360 0/341 0/342 0/865 صفحه آرایی 0/628 0/505 0/847 0/940 0/173 0/390 0/123 0/171 موسیقی 0/334 0/163 0/153 0/705 0/239 0/115 0/1679 /256 نوآوری محصولات 0/581 0/386 0/159 0/129 0/270 0/131 0/719 0/83 نوآوری خدمات 0/4953 0/339 0/387 0/459 0/296 0/853 0/773 0/182 فایده 0/223 0/670 0/215 0/183 0/131 0/114 0/409 0/744 ویژگی وب سایت 0/255 0/732 0/120 0/110 0/511 0/117 0/279 0/326 براساس مطالب عنـوان شـده و نتـایج خروجـی هـای نـرم افـزار در جـدول هـای ٢ و ٣، ابـزار اندازه گیری از روایی (محتوا، همگرا و واگرا) و پایایی مناسب برخوردارند.
نتـایج مـدل یـابی معـادلات ساختاری استخراج شده به طور مفصل در زیر ارائه می شود: براساس نتایج آزمون فرضیه ها (جدول ٤)، فرضیۀ ١ با ضریب مسیر ٠/٢٠ و آمارة معنی داری ٢/٩٦٣ مورد پذیرش است و نشان می دهد نوآوری در محصولات وب سایت بر رضایت مشـتریان اثر مثبت و معناداری دارد و نوآوری در محصولات ٢٠ درصد از تغییرات رضـایت در مشـتریان را تبیین می کند که با مطالعات شریر و همکاران (٢١٠٢) و امیرشاهی و همکاران (١٣٩٠) همخوانی دارد.
An empirical study of Online shopping customer satisfaction in China: A holistic perspective, International Journal of Retail & Distribution Management, 36(11): 919- 940.
Identifying key factors affecting consumer purchase behavior in an Online shopping context, International Journal of Retail & Distribution Management, 31(1): 16- 29."