چکیده:
تلفن همراه، کانال جدیدی برای فعالیتهای بازاریابی فراهم آورده و امکان برقراری ارتباط با مشتری در هر زمان و مکانی را فراهم ساخته است. با توجه به کاربردهای فراوان و گستردهی تلفن همراه، شناخت عوامل موثر بر نگرش مشتریان نسبت به استفاده از این ابزار نوین تبلیغاتی ضروری به نظر میرسد. هدف اصلی این پژوهش نیز شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، از دیدگاه متخصصان و خبرگان میباشد. نتایج این پژوهش هر یک از معیارها و مولفههای تاثیرگذار در نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را رتبهبندی میکند؛ که این رتبهبندی، به نوبه خود میتواند پارهای از مشکلات موجود در نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را حل کرده و به مدیران در راستای نیل به تجارت همراه، کمک کند. از آنجا که برای سنجش متغیرهای گفتاری، نظریه فازی در مقابل نظریه منطقی، رویکردی مناسبتر میباشد، این پژوهش با به کارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی، عوامل و مولفههای موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را بررسی و اولویتبندی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان مولفههای موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، مولفههای «نگرش کلی نسبت به تبلیغات»، «سطح دانش» و «ارزشمندی»، بهترتیب دارای بیشترین اهمیت؛ و مولفههای «زمان ارایه» و «گروههای مرجع»، دارای کمترین اهمیت در تاثیرگذاری بر نگرش افراد نسبت به تبلیغات موبایلی میباشند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی فازی خداکرم سلیمی فرد١، عادل پوردههان 2 چکیده تلفن همراه، کانال جدیدی برای فعالیتهای بازاریابی فراهم آ رده امکان برقراری ارتباط با مشتری در هر زمان مکانی را فراهم ساخته است.
همچنین، با توجه به جود ارتباط معنعادار 1 Barutçu 5 Ünal 3 Megdadi & Nusair 4 mobile marketing 2 Leek & Christodoulides میان نگرش م لوب نسبت به تبلیغات میعزان پاسع به تبلیغعات )بهعنعوان معزاحم، د ستداشتنی، لذتبخش غیره(، م العه نگعرش مصعر کننعده نسعبت به تبلیغعات موبایلی مهم میباشد )امن ١، ٢١١١(.
بهطور کلعی، تبلیغعات موبایلی ، انتهال یک پیام درباره محصوخت، خدمات دیدگاهها برای مهاصعد تبلیغعاتی از 1 Scharl 2 Human-to-Human Marketing (H2H) 3 SMS 4 MMS 5 blutooth 6 thatsApp 7 Leppäniemi & Karjaluoto 8 Liu 7 Ma 10 Chen طریو دستگاههای موبایلی می باشعد )یونعال همکعاران، ٢١١١(.
جدول١- عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی ( به تصویر صفحه مراجه شود) 1 Xu 5 Soroa-Koury & Yang 3 Sinkovics 4 Amin ( به تصویر صفحه مراجه شود) ٢-٣- الگوی سلسلهمراتبی عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی با بررسی گسترده چارچوب ن ری پیشینه، در راستای هد هعای پعژ هش، ده مولفه موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی شناسایی شده اسعت که به سه دسعته کلعی عوامل فردی، عوامل مربوط به پیام عوامل مربعوط به محعیط اجتمعاعی طبههبنعدی میشوند.