چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای سواد رسانه ای در بین دانشجویان ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی ـ کاربردیتهران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دماوند و دانشگاه علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 55 است (3200 = N) روش پژوهش پیمایش و مقایسه ای است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد (258 = n) در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و پرسشنامه سواد رسانه ای استفاده شده است. سنجش اعتبار پژوهش از طریق اعتبار محتوایی و توسط افراد متخصص بوده است. برای پایایی از روش دونیمه کردن (تصنیف) و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون T مستقل بهره گرفتیم. نتایج حاصل نشان داد که بین ابعاد سواد رسانه ای (استفادههدفمندوگزیده تراز رسانه ها، ارزشیابیپیام، ترکیبپیام هایمختلف، خلاصه سازیپیام هایمختلف، مهارت های استفاده و آشنایی با رایانه و اینترنت) بین دانشجویان ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه آزاد دماوند و دانشجویان علمی ـ کاربردی واحد 55 تفاوت معناداری وجود دارد و به طور کلی سطح سواد رسانه ای دانشجویان دانشگاه دماوند از دانشگاه علمی ـ کاربردی بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
"آیا بین سطح سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمیـ کاربردی تهران و مهارتهای استفاده و آشنایی با رایانه و اینترنت تفاوت وجود دارد؟ چارچوب نظری پژوهش الگوی ترکیبی هابز و لاسول از نظر هابز، سواد رسانهای، توان ارزیابی پیامهای رسانهای است که در دو سطح عمل میکند.
پاسخگویی به سؤال 3 پرسشنامه: از هر کدام از رسانه های زیر برای آگاهی از اخبار و اطلاعات چگونه استفاده میکنید؟ به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به جدول 7 میتوان گفت در مورد گویه "روزنامه" بیشترین فراوانی متعلق به گزینة "بعضی اوقات" دانشگاه آزاد اسلامی است.
پاسخگویی به سؤال 4 پرسشنامه: در انجام هر یک از کارهای زیر توسط اینترنت تا چه حد مهارت دارید؟ به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به جدول 8 میتوان گفت در مورد گویه " ایجاد یک ایمیل و استفاده از آن" بیشترین فراوانی متعلق به گزینة "خوب" در دانشگاه آزاد و کمترین فراوانی متعلق به گزینة "ضعیف" در دانشگاه علمیـ کاربردی است.
به تصویر صفحه مراجعه شود جدول فوق دلالت براین دارد که بین سطح سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمیـ کاربردی تهران در ترکیب پیامهای مختلف تفاوت وجود دارد (05/0 < P).
به منظور بررسی فرضیة چهارم پژوهش، یعنی بررسی تفاوت سطح سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمیـ کاربردی واحد55 تهران در خلاصهسازی پیامهای مختلف از آزمون T مستقل استفاده شده است."