چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیت های آموزشی پیام رسان ” تلگرام“ بود. روش تحقیق توصیفی/ پیمایشی است و از حیث هدف، تحقیق کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش را اعضاء کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهند و نمونه آماری نیز از اعضاء کتابخانه ملی انتخاب شده اند. از میان 1500 نفر ظرفیت کتابخانه ملی، بر طبق فرمول کوکران (Cochran Formula) با خطای 5 درصد، 305 نمونه حاصل شد و طی 5 روز در 5 تالار اصلی کتابخانه ملی، (تالارهای ابن ندیم (مرجع و کتاب شناسی)، رازی (علوم و فنون)، ابن سینا (علوم انسانی)، فارابی(علوم اجتماعی و هنر) و کتابخانه عمومی)، 226 پرسشنامه قابل بررسی بازگشت و کاربران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
یافته های پژوهش نشان داد که میان مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی با متغیر اعتقاد به ظرفیت های آموزشی تلگرام رابطه معناداری وجود ندارد، ولی میان جنسیت و استفاده آموزشی از تلگرام رابطه وجود دارد و دیدگاه جنس مونث در زمینه مصرف آموزشی از تلگرام مساعدتر است. همچنین نتایج نشان داد که شبکه مجازی تلگرام، فرصت مناسبی را برای پیگیری ” آموزش“ در ایران فراهم کرده است و با توجه به میانگین به دست آمده در محاسبات (76/3) آزمودنی های مایل به استفاده از این شبکه در فعالیت های علمی خود هستند و می توان آینده مطلوبی را برای استفاده آموزشی از این رسانه متصور بود که باید در این زمینه آموزش های لازم را ارائه کرد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج نشان داد که شبکة مجازی تلگرام، فرصت مناسبی را برای پیگیری " آموزش" در ایران فراهم کرده است و با توجه به میانگین به دست آمده در محاسبات (76/3) آزمودنیهای مایل به استفاده از این شبکه در فعالیتهای علمی خود هستند و میتوان آیندة مطلوبی را برای استفادة آموزشی از این رسانه متصور بود که باید در این زمینه آموزشهای لازم را ارائه کرد.
(آقاسی، 1396) در مقالة پیش رو، با عنایت به هدف پژوهش که مهمترین آن بررسی آمادگی ذهنی جامعه تحصیلکردة کشور برای بهرهمندی علمی از پیامرسان تلگرام است، چهار سؤال مطرح شده است که جنسیت، مقطع تحصیلی، رشتة تحصیلی و دیدگاه کلی اعضای کتابخانة ملی در زمینة کاربست پیامرسان تلگرام در آموزش مورد بررسی قرار گرفته است.
در چارچوب هدف پژوهش، یعنی شناخت دیدگاه کاربران کتابخانة ملی در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام و با استفاده از " نظریة حضور اجتماعی"، مدل مفهومی پژوهش در شکل ذیل ارائه شد: به تصویر صفحه مراجعه شود مدل مفهومی پژوهش با استفاده از نظریة حضور اجتماعی طبق مدل مفهومی ارائهشده، پیامرسان تلگرام ظرفیت مناسبی را برای بهرهمندی در امر آموزش ایجاد میکند.
نتایج آزمون فرضیة چهارم به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به جدول فوق چون سطح معناداری کمتر از سطح خطای 5% است میتوان چنین برداشت کرد که میانگین دیدگاه اعضای کتابخانة ملی اختلاف معناداری با مقدار متوسط (عدد 3) دارد؛ بنابراین فرضیة چهارم پژوهش برای این متغیر پذیرفته میشود و میتوان گفت دیدگاه اعضای کتابخانه ملی در زمینة ظرفیت آموزشی پیامرسان تلگرام بیشتر از حد متوسط است."