چکیده:
مفهوم و پدیده نوآوری رسانه (Media innovation)توجهاتی را در میان جامعه دانشگاهی، محافل سیاسی و متصدیان حوزه نوآوری به خود جلب کرده است. با این حال، هنوز هم به این پدیده چندان پرداخته نشده و به خوبی شناخته شده نیست. این مقاله ابتدا چگونگی شکل گیری نوآوری رسانه ای را در ادبیات اقتصاد و مدیریت رسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، پس از آن مشخص می کند که این تحلیل استاندارد از نوآوری با توجه به دیدگاه سنتی (کلاسیک) نوآوری از یک سو و شاخص های مشترک نوآوری از سوی دیگر تا چه اندازه می تواند در حوزه رسانه ها کاربرد داشته باشد. بر اساس این تحلیل، مقاله مفهوم جدیدی از نوآوری رسانه ای پیشنهاد می دهد.
به علاوه، تجزیه و تحلیل شاخص های آماری برآمده از فعالیت های تحقیق و توسعه (R&D)، سه فرضیه را در رابطه با نوآوری رسانه ای مطرح می کند: 1. صنایع رسانه و محتوا (Media and Content Industries (MCIS)) بسیار کمتر از صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communication Technology (ICT))، نوآورانه هستند؛ 2. شاخص های آماری برآمده از فعالیت های تحقیق و توسعه، به درستی نمی توانند نوآوری در صنایع رسانه و محتوا را اثبات کنند؛ 3. فعالیت های نوآورانه در رسانه ها و محتوا تا حد زیادی در بخش های دیگر، برای مثال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اتفاق می افتند. در حالی که شاخص های آماری فرضیه دوم را تایید می کنند، مصاحبه محدود و تخصصی با نمایندگان برخی از رسانه ها در منطقه فلاندرز، یکی از ناحیه های کشور بلژیک، نشان داد که شواهدی در تایید فرضیه های نخست و سوم نیز وجود دارد. قبل از هر چیز نشان داده شده است که انواع نوآوری تعریف شده در گونه شناسی ما در حوزه رسانه نیز وجود دارند، اما اهمیت آنها یکسان نیست. به نظر می رسد مهم ترین نوع نوآوری از نقطه نظر صنایع رسانه، نوآوری مربوط به محصول به ویژه در رابطه با تولیدات اصلی و هسته ای، برای مثال ایجاد انواع جدیدی از برنامه های تلویزیونی، و نوآوری در مدل کسب و کار است. نوآوری در فناوری نیز در صنایع رسانه مطرح است، برای مثال بررسی در مورد راه های جدید دسترسی به محتوا و ایجاد محتوای تعاملی نوعی از نوآوری در فناوری است اما این نوآوری از بخش هایی خارج از بخش رسانه برای مثال تلویزیون های اچ دی (HD-TVs)، موتورهای جست وجو، نشئت می گیرند و در بهترین حالت، صنعت رسانه سعی دارد با این زمینه از فناوری که به سرعت در حال تغییر است؛ منطبق شود
خلاصه ماشینی:
"در نگاه دوم، با توجه به اینکه مبحث نو بودن و تازگی فقط مخصوص نوآوری رسانهای نیست، این مبحث در رسانه به چه چیز مربوط میشود، برای مثال یک محصول، خدمت، فرایند، مدل کسب و کار جدید، محتوا، فرم و قالب؛ نو بودن و تازگی در مورد کدام یک خاصتر است؟ به طور سنتی، با مطالعة ادبیات نوآوری، از آن به عنوان ایجاد ارزش از طریق معرفی محصولات جدید، فرایندها و خدمات جدید، راههای جدید سازماندهی کسب و کار (مدل تجاری نوآوری (Business model innovation) یا نوآوری سازمانی (Organizational innovation) یا به طور کلی راههای جدید انجام کارها یاد میشود.
این دستهبندی شامل تمام نوآوریهای مربوط به مصرف و رسانه میشود؛ و از سویی به چگونگی عرضة محصول در بازار و نوع دسترسی مصرفکنندگان به محصول میپردازد، از سوی دیگر به طور مستقیم به خود محصول گره خورده است و مهمتر از همه اینکه این دسته از نوآوری را مصرفکننده درک میکند و چیز جدایی از تجربه مصرفکننده نیست، برای مثال در این مورد میتوان به همة تحولات به وجود آمده در برنامههای کاربردی مربوط به صفحه نمایش دوم (Second screen applications) (مشاهدة محتوای تلویزیونی در دستگاههای شبیه تلفنهای هوشمند و تبلتها) اشاره کرد.
البته به این معنا نیست که نوآوری در فرم درونی، مصرف و رسانهها و تولید و توزیع شایع نیست، اما به نظر میرسد بیشتر بازیکنان خارجی این نوع از خلاقیت و نوآوریها را برای مثال به طور عمده فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکتهای فنی، هدایت میکنند و در بهترین حالت صنایع رسانه سعی میکنند تا با زمینههای فناوری بهسرعت در حال تغییر است منطبق شوند."