چکیده:
گروه سنی نوجوان (Adolescents) بخش مهمی از جمعیت کشورهای جوان را تشکیل می دهند که نحوه گذران اوقات فراغت آنها اهمیت زیادی در شکل گیری هویت فردی و جمعی ، و نزدیک ترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگی شان دارد. زیرا آنها تمایل زیادی به تکیه بر روابط اجتماعی، و تعامل و گذران وقت با دوستان و همسالانشان در ساعات فراغت خود دارند تا بتوانند بیشتر درباره نقش و ارزششان در جامعه بیاموزند. بدین ترتیب طبق مطالعات مختلف، عرصه عمومی و فضاهای شهری از مناسب ترین بسترهای جامعه جهت تامین این نیاز آنها تلقی می شوند. اما متاسفانه امروزه شاهد سپری شدن بخش قابل توجهی از ساعات روزمره و اوقات فراغت این گروه سنی در خانه، و به منظور استفاده از اینترنت و فعالیت در فضای مجازی هستیم. لذا در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ضمن در نظرگرفتن تاثیر عوامل شناخته شده در این گرایش نوجوانان، به بررسی تاثیر احتمالی میزان رضایت مندی نوجوانان از وضعیت کمی و کیفی فضاهای شهری نیز بر این مسئله پرداخته شود.
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کمی است که به منظور انجام آن، 250 نفر از نوجوانان 12 تا 19 ساله کرجی به روش طبقه بندی متناسب و تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی (پیرسون، t مستقل، تحلیل عاملی و رگرسیون چندمتغیره) صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد از بین عوامل فردی و خانوادگی، تنها متغیر جنسیت با میزان حضور نوجوانان در شبکه های اجتماعی مجازی رابطه معناداری ندارد. جذابیت های شبکه های اجتماعی مجازی، و میزان رضایت مندی نوجوانان از فضاهای شهری نیز در مجموع 41درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند که در صورت ثابت بودن سایر متغیرها، بیشترین ضریب تاثیر را ” امکان تقویت و توسعه تعاملات اجتماعی“ (436/0) در متغیر وابسته داشته، و میزان رضایت مندی از وضعیت کمی و کیفی فضاهای شهری نیز هریک به ترتیب با ضرایب 161/0- و 103/0- بر میزان سپری شدن اوقات فراغت نوجوانان در شبکه های اجتماعی مجازی تاثیرگذارند.
خلاصه ماشینی:
رابطة بین میزان رضایت نوجوانان کرجی از فضاهای شهری با گذران اوقات فراغت آنها در شبکههای اجتماعی مجازی نوشتة میترا حبیبی 1 ( فائزه بهنامیفرد 2 (( چکیده گروه سنی نوجوان (Adolescents) بخش مهمی از جمعیت کشورهای جوان را تشکیل میدهند که نحوه گذران اوقات فراغت آنها اهمیت زیادی در شکلگیری هویت فردی و جمعی، و نزدیکترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگیشان دارد.
در این راستا، ضمن در نظر گرفتن تأثیر امکانات و جذابیتهای مبرهن شبکههای اجتماعی فضای مجازی در این گرایش نوجوانان، به بررسی تأثیر احتمالی وضعیت کمی و کیفی فضاهای شهری، و میزان رضایتمندی نوجوانان از آن نیز بر این مسئله پرداخته میشود.
درواقع سؤال اساسی پژوهش حاضر این است آیا کمبود فضاهای شهری و محلی، درکنار کیفیت پایین فضاهای موجود، در تشدید گرایش نوجوانان به اختصاص بخش قابل توجهی از اوقات فراغتشان به حضور در شبکههای فضای مجازی تأثیری دارد یا خیر؟ تعریف مفاهیم پژوهش اوقات فراغت (Leisure Time) فراغت زمانی است که فرد مختار است کارهایی اختیاری و لذتبخش که شامل توجه به خود، مدرسه یا کار نمیشود را، برای انجام دادن انتخاب کند.
تحلیل دادهها همچنین نشان داد که کاهش رضایتمندی نوجوانان از وضعیت فضاهای شهری- چه به لحاظ کمی و چه کیفی- منجر به افزایش میزان حضور آنان در شبکههای اجتماعی فضای مجازی در ساعات فراغت میشود.