چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سواد رسانهای در اعتماد سیاسی مردم شهر شاهینشهر انجام شد. این تحقیق از حیث هدف و ماهیت، " کاربردی ـ توصیفی" با روش پیمایشی، در قالب یک تحقیق مقطعی در " نیمة نخست سال 1399" انجام شد. نمونة آماری این تحقیق، 373 نفر از مردم ساکن در شهر شاهینشهر بودند که بر اساس " نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای" برمبنای " الگوی جغرافیای شهری" انتخاب شدند. دادههای این تحقیق، با ابزار پرسشنامة محققساخته جمعآوری و جهت احتساب پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار آن، علاوه بر اعتبار محتوا، از روش تحلیل عاملی تاییدی نیز استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه، برای سواد رسانهای، برابر با 897/0، برای اعتماد سیاسی برابر با 869/0 و برای کل پرسشنامه برابر با 914/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با روشهای آماری توصیفی و استنباطی انجام گرفت. آن دسته از متغیرها که به صورت اسمی بودند، با جدولهای توزیع فراوانی تحلیل شدند و تجزیه و تحلیل آزمون فرضیهها، با روش تحلیل عاملی تاییدی، در محیط نرمافزارهای Spssو Amos انجام گرفت. یافتههای این تحقیق نشان داد، با اطمینان 95درصد، سواد رسانهای و ابعاد آن نقش چشمگیری در اعتماد سیاسی دارد. " توانایی برقراری ارتباط، دسترسی و استفاده از رسانهها"، " توانایی تفکر انتقادی نسبت به محتوای رسانهها"، " توانایی درک محتوای پیامهای رسانهها" و " توانایی تحلیل و ارزیابی پیامهای رسانهها"، به ترتیب مهمترین میزان تاثیرگذاری را در این رابطة معنادار دارند. در یک تحلیل نهایی، نتایج تایید کرد، اگر سواد رسانهای تقویت شود، اعتماد سیاسی افزایش مییابد.
The aim of this study was to investigate the role of media literacy in the political trust of the people of Shahinshahr. The purpose of this "applied-descriptive" survey based on a cross-sectional method was conducted "first half of 2020. The statistical sample of this study was 373 people living in Shahinshahr who were selected based on "multi-stage cluster sampling" based on "urban geography model". Data were collected using a researcher-made questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability of the questionnaire. In addition to content validity, confirmatory factor analysis was used to assess its validity. The Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was 0.897 for media literacy, 0.869 for political trust and 0.914 for the whole questionnaire. Data analysis was performed by descriptive and inferential statistical methods. Those variables that were nominal were analyzed with frequency distribution tables and hypothesis test analysis was performed by confirmatory factor analysis in Spss and Amos software environments. The findings of this study showed that with 95% certainty, media literacy and its extent play a significant role in political trust. "Ability to communicate, access and use of media", "Ability to analyze critically the media content", "Ability to understand the content of media messages" and "Ability to analyze and evaluate media messages", respectively, have the most important impact in this meaningful correlation. In a final analysis, the results confirmed that political trust would increase if media literacy was strengthened
خلاصه ماشینی:
کما اینکه در دنیا، بسیاری از نهادها و محققان، با استناد به اینکه، افراد با سطح سواد بالاتر، در موقعیت بهتری قرار دارند تا بتوانند به جریان بیپایان محتوای پیامهای رسانهای بپردازند و با آگاهی و قدرت بیشتری با رسانهها و محتوای تولیدی آنها روبهرو شده و نسبت به سطح مشارکت سیاسی و اجتماعیشان تصمیم بگیرند؛(Ashley, Maksl & Craft, 2013)؛ (Fleming, 2014؛ Maksl, Ashley & Craft, 2015)؛ (Mihailidis, 2014)(Verga, Tully, Kotcher, Smithson & Broec Kelman Post, 2015) در حال حمایت از این موضوع هستند.
بدینسان، از مجموع رویکردهای نظری موجود و تبیینکنندة اعتماد سیاسی، برای این تحقیق، از نظریههای نیوتن(Newton, Kennet)، گیدنز(Giddens, Anthony)، زتومکا (Sztompka, Piotr)، اوفه (Offe, Claus) و تئوری حکمرانی خوب (GOOD GOVERNANCE) در کنار دیدگاه بریتزر(Bretzer, Ylva Norén) و ایستن(Easton, David) استفاده شده است؛ و در بعد سواد رسانهای، از اجماع نظریههای سوادرسانهای، تفکر انتقادی، استفاده و خشنودی، کاشت، برجستهسازی، نظریة جایگزینی و بسیج، به عنوان مبنایی برای استناددهی نتایج تحقیق و طرح فرضیهها انتخاب شده است.
بحث و نتیجهگیری نتایج کلی این تحقیق، ضمن آنکه از دستگاه نظری حمایت کرد، نشان داد، تمام ابعاد سواد رسانهای، یعنی "توانایی درک محتوای پیامهای رسانه"،"توانایی تفکر انتقادی نسبت به پیامهای رسانه"، "توانایی تحلیل و ارزیابی پیامهای رسانهها" و "توانایی برقراری ارتباط، دسترسی و استفاده از رسانهها"، قابلیت تاثیرگذاری بر اعتماد سیاسی مردم شهر شاهینشهر را دارد و ضریب تأثیر استانداردشده برای فرضیة کلی پژوهش با عدد 631/0 مؤید آن بود.