چکیده:
اگرچه ثبت و روایت بیطرفانه و صادقانۀ وقایع و رویدادهای مهم جوامع انسانی از اهداف عکاسی خبری دانسته میشود، اما عکسهای خبری، تنها به بازتولید صرف و گزارش وقایع و رخدادهای گوناگون نمیپردازند. زیرا عکس خبری، به عنوان یک رسانه و واسطۀ هنری تأثیرگذار، نوعی نظام بازنمایی است که میتواند معانی و پیامهای مختلفی را دربارة اشخاص، وقایع و رویدادها منتقل کند و مانند زبان، کارکردهای متفاوتی به خود بگیرد. از این رو، هدف این پژوهش، تحلیل کارکردهای زبانی عکسهای خبری است. با توجه به جامعیت نظریۀ ارتباطی یاکوبسن، چارچوب نظری تحقیق را کارکردهای زبانی مورد نظر یاکوبسن تشکیل میدهد. پرسشهای مطرحشده عبارتاند از: چه کارکردهای زبانی در عکسهای خبری قابل مشاهده است؟ عکاس بهواسطة چه عواملی میتواند به عکس خود کارکردهای زبانی متفاوت ببخشد؟ نتایج تحقیق بیانگر این است که انواع کارکردهای ارجاعی، عاطفی، ترغیبی و هنری در عکسهای خبری، قابل شناسایی است. بدین شکل که عکسهای خبری، مانند گزارههای زبانی، میتوانند علاوه بر ارائۀ اطلاعات پیرامون موضوعی، بیننده را به تأمل، تفکر و قضاوت وادارند و حتی واکنش عملی او را نسبت به مسئلهای برانگیزند یا اینکه فقط حظی بصری به مخاطب ببخشد. عکاس خبری بهوسیلۀ قاب (بسته، باز، عمودی، افقی) و لحظۀ گرفتن عکس، میتواند به عکس خویش کارکردهای متفاوتی ببخشد.
Although impartial and honest recording and narration of important events and happenings of human societies are considered as the goals of news photography, but news photographs do not merely reproduce and report various events and happenings. Because news photography, as an effective medium and artistic medium, is a kind of representational system that can convey different meanings and messages about people, events and take on different functions, like language. Therefore, the purpose of this study is to analyze the linguistic functions of news photos. Given the comprehensiveness of Jacobsen's theory of communication, the theoretical framework of the research consists of Jacobsen's linguistic functions. The questions raised are: What language functions can be seen in news photos? By what factors can a photographer give his photo different linguistic functions? The research results indicate that a variety of referential, emotional, persuasive and artistic functions can be identified in news photos. In this way, news photos, like linguistic propositions, can, in addition to providing information about a subject, make the viewer think, think and judge, and even provoke his practical reaction to a problem, or give only visual pleasure to the audience. The news photographer can give different functions to his photo by the frame (closed, open, vertical, horizontal) and the moment of taking the photo.
خلاصه ماشینی:
ثبت و روایت صادقانه و بیطرفانة وقایع، رویدادها و تحولات گوناگون جوامع انسانی، بیکموکاست و بدون جرحوتعدیل از اهداف این شاخۀ عکاسی است؛ اما از آنجا که، عکاسی رسانهای رمزگذاری شده است که واقعیت را به شکلی همان گویانه بازنمیتاباند (سونسون، 1387: 50)؛ عکسهای خبری نیز فقط روایتی گزارشگونه و ساده از رویدادهای گوناگون عرضه نمیکنند، بلکه به عنوان یک رسانه و واسطۀ تأثیرگذار هنری، میتوانند معانی مختلفی را دربارۀ اشخاص، وقایع و رویدادها منتقل کنند و همانند زبان، کارکردهای گوناگونی به خود بگیرند و بیننده را به تأمل، تفکر و قضاوت پیرامون موضوعی فراخوانند و حتی واکنش عملی او را نیز برانگیزند.
به عبارت دیگر، همانگونه که انسان با بهکارگیری زبان به اشکال گوناگون (ساده و پیچیده) با دیگران ارتباط برقرار میکند و اندیشه، احساس و خواستههای خود را بروز میدهد و همانطور که هر هنرمندی، بهواسطۀ کاربست امکانات و عناصر ابزار بیانیاش، مبادرت به انتقال پیام، محتوا و معنای مورد نظر خود به مخاطبان میکند، عکاس خبری نیز به مدد نیروی فکر، اندیشه و احساسش، از پشت قاب دوربینش میبیند، مییابد، برمیگزیند و از این طریق، با عکسی که میآفریند، نهتنها گزارشی واقعبینانه نسبت به افراد، مکانها و رویدادها ارائه میکند، بلکه میتواند کارکردهای متفاوتی به آن ببخشد.