چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی تاثیر رسانهها بر کیفیت و تنوع خدمات با رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی بهشمار میرود و به لحاظ اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی محسوب میشود. در این پژوهش برای استخراج مدل اولیه، از مصاحبه با گروه کانونی و برای آزمون و بررسی روابط بین اجزای مدل، از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای لیزرل و اسپیاساس استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان ادارههای مرکزی بانک سپه است. برای رسیدن به اهداف پژوهش، 450 نسخه از پرسشنامه بین کارشناسان ادارههای مرکزی بانک سپه توزیع شد که از این تعداد 410 نسخه برای تجزیه و تحلیل مناسب بود.
یافتهها: یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان میدهد که آموزش و اطلاعرسانی رسانهها در امور بانکی، شامل اخبار و گزارشهای خبری ادراکشده از بانکهای داخلی و خارجی، مقالههای علمی و آموزشی ادراکشده و نیز، گزارشهای ادراکشده از نیازها و خواستههای مردم، بر بهبود تنوع و کیفیت خدمات بانکی موثرند. این یافتهها در بخش کمّی پژوهش نیز تایید شدند.
نتیجهگیری: مدیریت رسانه در سازمانها، فقط به اهداف تبلیغاتی بهمنظور تاثیرگذاری بر مشتریان و افزایش فروش محدود نمیشود، بلکه مدیریت و برنامهریزی برای استفاده بهینه از کارکردهای آموزشی، اطلاعرسانی و پایشی رسانهها با هدف قرار دادن مخاطبان درونسازمانی و با رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر کیفیت و تنوع خدمات موثر است.
Objective The aim of this study was to explain the impact of media on service quality and diversity based on the integrated marketing communication (IMC) approach. Raising awareness about the influence and role of media in integrated marketing communications highlights the importance of media management in organizations and companies. Moreover, it can prepare the ground for optimal management of intra-organizational media and optimal use of external media. Consequently, this study seeks to find an answer for the following question: “How Sepah Bank can manage the media in accordance with its marketing goals in order to help integrate marketing communications and influence the local audience in line with the bank's ultimate objectives. Methodology The present survey research is descriptive researches in terms of methodology and applied in terms of purpose. Interviews with the focus group was employed to extract the initial model; in addition, the structural equation modeling method and LISREL were implemented to assess the relationship between the components of the model. For this purpose, SPSS software was used. The statistical population of this study included all experts of central offices of Sepah Bank branches. Besides, 450 questionnaires were distributed among the experts of the central offices of Sepah Bank, and finally 410 questionnaires were analyzed. Eventually, qualitative content analysis method was use to investigate qualitative data. Findings According to the research model, the media can manipulate the diversity and quality of banking products through accessing news and reports about the activities of other local and foreign banks and also reflecting on public reports as well as scientific and educational articles in the field of banking services. Therefore, research hypotheses were approved, indicating the effect of media on the diversity and quality of service through providing information to the public. Conclusion Media management in organizations is not confined to advertising purposes to influence customers and increase sales. Instead, management and planning are implemented in order to make optimal use of educational functions, provision of information, and media monitoring functions. It is sought by targeting local audiences based on IMC approach to influence the quality and variety of services. Organizations can employ organizational media (organizational publications, websites, brochures, etc.), mass media (press, radio and television, etc.), and advertising media (environmental advertising, press advertising, radio and television advertising, as well as Internet advertising) to influence audiences both inside and outside the organization. As a result, we should conclude that intra-organizational and external media can have significant impact on the diversity and quality of banking services by means of purposeful reflection on the people’s problems, demands, and opinions concerning banking interactions, reflection on the activities and services of other domestic and foreign banks, reflection on the cybercrime and hacking, as well as reflection on educational and scientific articles in the field of banking services.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي تأثير رسانه ها بر کيفيت و تنوع خدمات در ارتباطات بازاريابي يکپارچه بانک سپه علي آدوسي دانشجوي دکتري ، گروه مديريت رسانه ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران .
نتيجه گيري : مديريت رسانه در سازمان ها، فقط به اهداف تبليغاتي به منظور تأثيرگذاري بر مشتريان و افزايش فروش محدود نمـي شـود، بلکـه مديريت و برنامه ريزي براي استفاده بهينه از کارکردهاي آموزشي ، اطلاع رساني وپايشي رسانه ها با هدف قرار دادن مخاطبـان درون سـازماني و با رويکرد ارتباطات يکپارچه بازاريابي بر کيفيت و تنوع خدمات مؤثر است .
Holmqvist, Holsanova, Barthelson & Lundqvist 2.
Matanhire, Vingirayi & Manyanga بررسي پيشينه پژوهش نشان مي دهد پژوهشگراني که ارتباطات يکپارچه بازاريابي را به معناي ايجاد ارتباط يکپارچه ميان تمامي اجزاي آميخته بازاريابي مطالعه کرده اند، اغلب بر تأثير يکپارچگي ارتباطات بر بازاريابي و رفتار مصرف کننده به عنوان مخاطبان برون سازماني متمرکز شده اند.
در پژوهش حاضر، به بررسي تأثير رسانه ها بر کيفيت و تنوع خدمات پرداخته شد تا ضمن يادآوري اهميت مديريت رسانه هاي درون سازماني و برون سازمان ، الگويي براي مطالعة بيشتر نقش رسانه ها در ارتباطات يکپارچه بازاريابي فراهم شود.
Investigating the Status of Integrated Marketing Communications and its Affecting Factors (Case Study: Mellat Bank).