چکیده:
مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از مهمترین مسائل مربوط به کسب و کار است که توجه و بکارگرفتن آن موجب مزیت رقابتی و عدم توجه به آن موجب پیامدهای منفی میشود. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل محتوایی عدممسئولیتپذیری اجتماعی مؤثر بر تنفر از برند در صنعت بانکداری ایران میباشد. در این پژوهش ابتدا با بررسی پیشینه و مصاحبه با 10نفر از خبرگان صنعت بانکداری تهران،تمها و مقولههای شاخصهای عدم مسئولیتپذیریاجتماعی و تنفر از برند استخراج شد. سپس تمهای شاخص تنفر از برند با پرسشنامه محققساخته و نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت بانکداری تهران و روش بهترین-بدترین و وزندهی شدند. بعد از آن براساس وزنهای بدست آمده و پرسشنامه محققساخته و مراجعه مجدد به خبرگان مذکور، مقولههای عدم مسئولیتپذیری اجتماعی با استفاده از تکنیک مولتی مورا اولویتبندی شدند. در نهایت، با مراجعه مجدد به خبرگان مذکور شاخصهای با اولویت بالاتر به روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و روابط بین آنها تعیین گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد تمهای بیتوجهی به عدالت اجتماعی و بیتوجهی به مسائل اخلاقی دارای بیشترین پیش برندگی در تسهیل پذیرش مسئولیتپذیریاجتماعی هستند
Social responsibility is one of the most important issues in business that paying attention to and using it leads to a competitive advantage and not paying attention to it leads to negative consequences. The purpose of this study is to present a content model of social irresponsibility affecting brand hatred in the Iranian banking industry. In this study, by examining the background and interviews with 10 experts in the Tehran banking industry, the themes and categories of indicators of irresponsibility, social responsibility and brand hatred were extracted. Then, the topics of the brand hatred index were researched with a researcher-made questionnaire and the opinions of 15 experts in Tehran banking industry and the best-worst method were weighed. Then, based on the weights obtained and the researcher-made questionnaire and referral to the mentioned experts, the categories of social irresponsibility were prioritized using the multi-mora technique. Finally, by referring to the mentioned experts, higher priority indicators were determined by interpretive structural modeling, leveling and relationships between them. The findings of this study show that the themes of disregard for social justice and disregard for moral issues have the most advancement in facilitating the acceptance of social responsibility.
خلاصه ماشینی:
نتـايج ايـن پـژوهش کـه شـاخص هـاي تنفـر از برند و عدم مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي و حتـي اولويـت شـاخص هـا نسـبت بــه يکــديگر را مشــخص مــيکنــد، بنــابراين بــيترديــد صــنعت بانکــداري مـيتوانـد بـا در نظـر گـرفتن شـاخص هـاي اسـتخراج شـده ، مزيـت رقـابتي خود را تقويـت کـرده و توجـه بيشـتري بـه مشـتريان داشـته باشـد.
مراحـل اجـراي پـژوهش بـه ايـن صـورت خواهــد بــود کــه در گــام نخسـت ، ابتــدا بــا بررســي و تحليــل مقــالات مربوطــه و مصــاحبه بــا ١٠ نفــر از خبرگــان صــنعت بانکــداري بــا محوريـت دو سـؤال ١- بـه نظـر شـما عـدم مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي در بانک ها چگونه نمود پيدا ميکنـد؟ ٢- مشـتري بـا چـه رفتـار يـا احساسـات و يـا اقـداماتي نشـان مـيدهـد کـه از يـک برنـد (برنـد بانـک ) متنفـر شـده اســت ؟ شــاخص هــاي عــدم مســئوليت پــذيري اجتمــاعي و تنفــر از برنــد اســتخراج شــد، در گــام دوم ، ســپس بــا اســتفاده از پرسشــنامه محقــق ساخته و روش بهترين -بـدترين اهميـت شـاخص هـاي تنفـر از برنـد نسـبت به يکديگر بـا توجـه بـه نظـر ١٥ نفـر از خبرگـان صـنعت بانکـداري کـه بـا نمونــه بــرداري گلولــه برفــي انتخــاب شــدند، مشــخص گرديــد.
توصيف آماري خبرگان شرکت کننده در پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) کارشناس ارشد بازاريابي مديريت بازاريابي کارشناسي ارشد ١٨ ٤٥ در گام سوم ، سپس رتبه بنـدي شـاخص هـاي عـدم مسـئوليت پـذيري اجتمـاعي بر تنفر از برند بـا اسـتفاده از روش مـولتي مـورا بـا مشـارکت همـان ١٥ نفـر از خبرگـان صـنعت بانکـداري موردبررسـي قـرار گرفتـه اسـت .
M. ( 1 ), An Examination of the Consequence of Corporate Social Responsibility in the Airline Industry:Work Engagement, Career Satisfaction, and Voice Behavior, Journal of Air Transport Management, 59, 8- .