چکیده:
با توجه به گسترش روزافزون کسبوکارهای الکترونیک و گرایش مشتریان به خرید برخط محصولات، هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان نسبت به پذیرش فناوری و تبلیغات تلفن همراه در کسبوکارهای الکترونیک است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش کاربران تلفن همراه در دانشگاه تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و توزیع 400 عدد پرسشنامه، دادههای مورد نظر جمعآوری شد. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که سرگرمی، آزردگی، اعتبار و ارزشمندی، سهولت ادراکشده و سودمندی ادراکشده، بر نگرش مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. پیشرفتها در فناوری ارتباطات، روشها و ابزارهای بازاریابی را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار داده است. تلفن همراه کانال ارتباطی جدیدی را در اختیار بازاریان قرار داده است و استفاده راهبردی از این کانال ارتباطی میتواند موجب کسب مزیت رقابتی برای کسب و کارهای نوپای الکترونیک شود.
Due to the ever-expanding e-business and the tendency of customers to buy online products the purpose of this study is to investigate the effect of effective factors on customers' attitudes toward technology acceptance and mobile advertising in e-business. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey based on data collection method. The statistical population of this study is mobile phone users in the University of Tehran, which was collected using a simple random sampling method and distribution of 400 questionnaires. Then, the data were analyzed by structural equation modeling using SPSS and LLSREL software. Findings show that entertainment, annoyance, credibility and value, perceived ease and perceived usefulness, have a positive and significant effect on customer attitudes. Advances in communication technology have directly affected marketing methods and tools. Mobile has introduced a new communication channel for marketers, and the strategic use of this communication channel can lead to a competitive advantage for start-up electronics businesses.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تبلیغات تلفن همراه بر رفتار خرید دانشجویان دانشگاه تهران نوشتة طیبه نیکرفتار٭ فرزین شیخالائمه٭٭ چکیده با توجه به گسترش روزافزون کسبوکارهای الکترونیک و گرایش مشتریان به خرید برخط محصولات، هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان نسبت به پذیرش فناوری و تبلیغات تلفن همراه در کسبوکارهای الکترونیک است.
جامعة آماری این پژوهش کاربران تلفن همراه در دانشگاه تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و توزیع 400 عدد پرسشنامه، دادههای مورد نظر جمعآوری شد.
در واقع رنجش به هر چیزی که خلاف ارزشهای کاربر باشد اشاره دارد (کشتگری و خواجهپور، 13 Blonco Ko Haghirian & Madlberger ارزشمندی (اطلاع رسانی) مطالعات سازمان گالوپ از طبیعت و رفتار انسان نشان میدهد که مصرفکنندگان به طور کلی دارای نگرش مثبت نسبت به تبلیغات آموزنده هستند (کو و دیگران، 2009).
اثرات استاندارد متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری با استناد به نتایج به دست آمده، سودمندی ادراکشده و سهولت ادراکشده بر پذیرش فناوری تلفن همراه بین دانشجویان دانشگاه تهران تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پذیرش فناوری بر نگرش مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد، نتیجة این فرضیه با نتایج پژوهش یانگ و دیگران (2012) مطابقت دارد.
لذا نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان سرگرمکننده بودن و اعتبار و ارزش تبلیغات تلفن همراه برای دانشجویان منجر به این میشود که رفتار خرید آنها بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که سهولت ادراکشدة این تبلیغات نسبت به سودمندی آن پذیرش فناوری تلفن همراه را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهد.