خلاصه ماشینی:
"متفکران این مکتب چون آدورنو، هورکهایمر و مارکوزه،با بهرهگیری از مفهوم عقل ابزاری و قفس آهنین عقلانیت ماکسوبر و مفهوم شئیوارگی لوکاچ و تأکید بررو بناهای فرهنگی که در مارکسیسم کلاسیک،صرفا بازتاب زیربنای اقتصادی فرض میشدند، ضمن نقادی صنعت فرهنگ چون رادیو،تلویزیون و مطبوعات و محصولات و فرآوردههای این صنایع یعنی فرهنگ توده به عنوان فرهنگ غیر خودجوش،جهت داده شده و دروغین و اثرات ساکتکنندهء آن،به نقد جامعهء مدرن و مظاهر و تجلیات فرهنگی آن پرداختهاند.
در مکتب فرانکفورت،فرهنگ تودهای حاصل از رسانههای جمعی،فرهنگی دربسته،تحمیلی و تکمعنا فرض که باعث از خودبیگانگی و سازگاری سیاسی تودههای منفعل میشود،دیگر رویکرد فرهنگی مارکسیسم،یعنی مکتب مطالعات فرهنگی،ضمن نقد سلطه و هژمونی فرهنگی در قالب رسانههای جمعی،فرهنگ تودهای را امری دربسته،تحمیلی و تکمعنا نمیداند و برامکان مقاومت مخاطب و رمزگشایی متضاد ممحصولات و فرآوردههای رسانهای تأکید میکند."