چکیده:
ی مضامین گویههای موافق و مخالف مورد توافق دو گروه متخصص رسانهای کشور در این پژوهش، میتوان چنین نتیجه گرفت که: 1.متخصصان رسانهای ایرانی در بررسی نظام مطلوب مدیریت رسانهء ملی،دیدگاههای نظام مدیریت رسانه بازار محور را رد میکنند. 2.آنها،نسبت به دیدگاههای نظام مدیریت رسانه قدرت محور،نگاهی بینابینی دارند. 3.در واقع،متخصصان رسانهای کشور،در بررسی نظام مطلوب مدیریت رسانه ملی،دیدگاههای نظام مدیریت رسانه خدمت محور را میپذیرند.
خلاصه ماشینی:
"طراحی الگوی مطلوب نظام مدیریت رسانهء ملی(صدا و سیما)از دیدگاه متخصصان رسانهای کشور نوشتهء مهدی رشکیانی* چکیده پژوهش حاضر با پیروی از مدل جان کین(پژوهشگر و نظریهپرداز انگلیسی عرصهء رسانه)در مدیریت رسانهها و انتخاب سه نظام مدیریت رسانهای قدرت محور،خدمت محور و«بازار محور»به عنوان مبانی نظری و چارچوب اصلی تحقیق،به دنبال شناسایی الگوی مطلوب«نظام مدیریت رسانهء ملی»برمبانی دیدگاه جمعی از متخصصان و محققان درجه اول رسانهای کشور است تا در نهایت یک الگوی مطلوب پیشنهاد و عرضه کند.
با توجه به آزمون تاریخی الگوهای مختلف و متنوع در نظامهای مدیریت و ادارهء رسانهها و آثار و پیامدهای هریک از الگوهای فوق،این پژوهش با پیروی از دیدگاه جان کین در مدیریت رسانهها(و انتخاب سه نظام رسانهای قدرت محور،خدمتمحور و بازارمحور به عنوان مبنای نظری و چارچوب اصلی این تحقیق)به دنبال شناسایی و فهم الگوی مطلوب«نظام مدیریت رسانهء ملی» براساس دیدگاه جمعی از متخصصان و دستاندکاران تراز اول رسانهای کشور است تا در نهایت بتواند یک الگوی مطلوب برمبنای نظریات و دیدگاههای ارائه کند.
»(بدیعی،1831:71) پژوهش حاضر،پس از بررسی منابع،از هریک از نظامهای مدیریت رسانه بازار محور،قدرت محور و خدمت محور(به عنوان چارچوب اصلی این تحقیق)به ترتیب 71 و 12 و 22 گویه و در مجموع 06 گویه تحقیقی از میان باید و نبایدهای این نظامها برای بررسی و تشریح وضعیت مطلوب نظام مدیریت رسانهء ملی استخراج شد و با استفاده از مقیاس هفت درجهای لیکرت، پرسشنامهای تهیه و در اختیار 02 تن از متخصصان با تجربه رسانهای کشور(که دست کم دارای پنج سال سابقهء تدریس دانشگاهی در رشتههای مرتبط با رسانههای جمعی بودند)قرار گرفت با این فرض که این متخصصان رسانه،با شناختی که از وضعیت موجود دارند،قادرند دیدگاههای خود را مورد وضعیت مطلوب نظام مدیریت رسانهء ملی،بیان کنند."