چکیده:
ورود رادیو به جوامع مختلف بشری و حضور و عملکرد آن در این جامعهها،با توجه به فرهنگ و زیر ساخت آنها تأثیرات و رفتارهای مختلفی را به وجود آورده است.با توجه به اینکه رادیو نخستین رسانهء همگانی الکترونیکی در میان عموم است دورههای مختلفی را گذرانده و پیدایش و حضور سایر رسانههای نوین آن را تحت تأثیر قرار داده است که مهمترین آنها تلویزیون بوده است.همانطور که مطبوعات در زمان ظهور رادیو دچار دگرگونی و جهتگیری شدند با ظهور تلویزیون و بعدها سایر رسانههای الکترونیک،رادیو نیز این تغییرات را پذیرفت.درونمایهء اصلی این نوشته که تلخیصی از کتاب شناخت رسانهها است بر محور نقش و عملکرد رادیو در جوامع صنعتی استوار است.
خلاصه ماشینی:
"رادیو،تلویزیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) رادیو؛این طبل قبیلهای *مارشال مکلوهان ترجمهء حسن نورایی بیدخت اشاره ورود رادیو به جوامع مختلف بشری و حضور و عملکرد آن در این جامعهها،با توجه به فرهنگ و زیر ساخت آنها تأثیرات و رفتارهای مختلفی را به وجود آورده است.
این دقیقا عبارت است از برخورد چشم و گوش،برخورد انفجار برونی و انفجار درونی،رادیو همانند هریک از دیگر رسانهها،از لباس نامرئی بودن برخوردار است،اما مستقیما و به گونهای آشکار یک ارتباط صمیمی و دوستانه با ما ایجاد میکند در حالی که در واقع اتاقک پژواک ناخودآگاه برخوردار از قدرت جادویی برای لمس تارهای فراموش شده به شمار میرود.
آیا ارزش آن را ندارد که بگوییم رادیو باید مخصوصا با آن گسترش مقدماتی دستگاه عصبی مرکزی رسانهء همگانی غیر اصلی،و زبان بومی ما هماهنگ گردد؟تلاقی این دو صنعت بشری صمیمی و توانمند نمیتواند احتمالا از فراهم ساختن اشکال جدید و خارق العادهای برای تجربهء انسان عاجز باشد.
اما آیا غرب باسواد و از حالت قبیلهای خارج شده تصور میکند که در برابر جادوی قبیلهای رادیو به عنوان یک تملک همیشگی، مصونیت پیدا کرده است؟اکنون،رادیو این امکان را برای جوانان فراهم میآورد که برای خود تنهایی و خلوت داشته باشند.
عقیدهء وی این است که درست به همان گونه که مونتن فرانسوی نخستین کسی بود که از صفحهء کاغذ برای ثبت واکنشهایش در مورد کتابهای تازه چاپ شده استفاده کرد،وی نیز نخستین کسی است که از رادیو به عنوان یک مقاله یا رمان برای ثبت آگاهیها و اطلاعات مشترک دنیای کاملا جدیدی از مشارکت جهانی بشر در همهء رویدادهای خصوصی و عمومی،استفاده کرده است."