چکیده:
در این مقاله چهار روش محاسبهء سودآوری تجاری معرفی و دلایل انتخاب روشی که مورد استفاده واقع شده ارائه گردیده است و به برخی از مشکلات و نواقص تحقیق در مورد بازده سرمایهگذاری در صنعت مطبوعات اشاره شده است. در بخش اول،ماهیت اقتصادی صنعت مطبوعات از دیدگاه نوع صنعت،نوع کالا از نظر درجه همگانی بودن،آثار خارجی، فسادپذیری و جانشینی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم،حجم سرمایه،برحسب اقلام عمده،در سه گروه ماهنامهها،هفتهنامهها و روزنامهها برآورد شده است.قیمت اقلام عمدهء سرمایهء ثابت در آبان ماه و آذر ماه 1372 از مراکز خرید و فروش بزرگ در تهران اخذ گردید و اقلام عمدهء داراییهای جاری یا سرمایه در گردش بهطور تقریبی برآورد شدهاند. در بخش سوم،سود یا زیان نمونههای منتخب ماهنامه،هفتهنامه و روزنامه براساس روش حسابداری صنعتی یا قیمت تمام شده، محاسبه شدهاند.بازده سرمایه حداقل نرخهای تورم قیمتی برای بهبود بازده در مطبوعات و بررسی ترکیب هزینهها و درآمدها در این فصل مورد توجه قرار گرفتهاند. در بخش چهارم،ضمن بررسی مفصلتر علل کمبود بازده سرمایه در صنعت مطبوعات، به روشهای فعلی جبران کمبود بازده و شیوههای پیشنهادی بهبود بازده در این صنعت اشاره شده است.نهایتا توصیه شده است که مؤسسات مطبوعاتی به همگرایی بیشتر روی آورند.
خلاصه ماشینی:
"البته حجم سرمایهء مورد نیاز برای تأمین ساختمان اداری کمتر از ارقام ذکر شده است ولی حتی اگر آن را به نصف نیز تقلیل دهیم،همچنان یکی از دو قلم عمدهء سرمایه خواهد بود که به همراه داراییهای جاری بالغ بر 56%حجم سرمایه را تشکیل میدهد.
باتوجه به نکات فوقالذکر،و باوجود زمن کوتاه این بررسی،سعی شده است که تحلیل هزینه و درآمد در این صنعت با به کارگیری روشهای قابل اطمینان علمی صورت گیرد که مختصرا شرح آنها داده میشود: الف)بررسی مقدماتی محتوای نمونهها:پس از انتخاب نمونههای اتفاقی از نشریات تهران، به منظور تخمین برخی از اقلام هزینه و درآمد، تکتک نمونهها در چند شماره(عمدتا شمارههای مهر و آبان)مورد بررسی قرار گرفتند که جدول خلاصهای از این بررسی،با تفکیک هر نمونه بعدا نقل میشود(لازم به ذکر است که بخشی از این جدول در بررسی روزنامهها مورد استفاده قرار گرفته است).
از آنجا که این دو قلم هزینه،که در حدود 57%کل هزینهها را تشکیل میدهند، معمولا از اختیار مطبوعات خارج هستند لذا هفتهنامهها نیز قادر به کاهش جدی هزینههای خود به منظور افزایش بازده سرمایه نیستند مگر اینکه تدابیر مؤثری برای کاهش قیمت کاغذ و هزینههای چاپی و صحافی صورت گیرند.
4):حداقل نرخهای تورم قیمتی روزنامهها برای بهبود بازده سرمایه (به تصویر صفحه مراجعه شود) لازم به ذکر است که در بین دو نمونهء مورد بررسی،درآمد آگهی نمونهء دوم بیش از 2/5 برابر نمونهء اول است ولی به دلیل هزینههای سنگین کاغذ و چاپ بناچار برای کسب دو معیار فوقالذکر باید قیمتها را به سطحی نزدیک قیمتهای نمونهء اول برساند."