چکیده:
دکتر حمید مولانا استاد ایرانی دانشکده ارتباطات بینالمللی«دانشگاه واشنگتن دی- سی»،دست به بررسی و تحقیق عملکرد رسانههای مخالف دولت ایران در خارج از کشور،از مقطع قبل از انقلاب مشروطه تا مقطع استقرار جمهوری اسلامی ایران زده است.این بررسی به صورت یک گزارش،به شانزدهمین کنگره جهانی مجمع عمومی اتحادیه بینالمللی پژوهشهای مربوط به وسایل ارتباط جمعی(24 تا 29 ژوئیه 1989)در بارسلون اسپانیا ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"*چهارچوب نظری رسانههای مخالف،در خارج از مرزهای یک کشور مفروض،در تاریخ معاصر و طی دوران نوین وسایل ارتباط جمعی،چهار عملکرد عمده داشتهاند: 1-سازماندهی و بسیج 2-اطلاعات و تبلیغات 3-ایدئولوژی و اسطورهشناسی 4-ارزیابی و انتقاد از خود این عملکردها ویژگی رشد تاریخی رسانههای مخالف و شیوه بهرهبرداری از آنان در یک شرایط سیاسی-اجتماعی مفروض است.
اگر به زبان سادهتری سخن بگوییم،باید گفت همانگونه که نخبگان حاکم میتوانند منابع ملی خود را برای حفظ قدرت خویش بسیج کنند،ضد نخبگان نیز میتوانند با گردآوری نیروی خود از طریق کاربرد جامع زیر ساختهای ارتباطاتی بینالمللی دست به یک ضد بسیج بزنند،با این همه،میزان تاثیر این ضد بسیج در هر مورد خاص،به میزان مشروعیت سیاسی و فرهنگی و انسجام عقیدتی همانگونه که در مورد تاریخ معاصر ایران بروز کرد- وابسته است.
مترجم منبع:سیری در اندیشه سیاسی عرب-حمید عنایت-امیر کبیر-تهران 8631-صفحه 11 (به تصویر صفحه مراجعه شود) واژهنامه میزان مقبولیت پیامها تک پژوهشی،مطالعه موردی اعتبار ارتباطاتی کنشهای ارتباطاتی ارتباطگر ماهیت رقابتآمیز پیوستگی اخبار سرمقالههای متقاعدکننده کنشهای اصلاحی اختناق فرهنگی گزارش مشروح توزیع بومشناسی تکنولوژیهای ارتباطات موثر بودن ارتباطات رسانههای الکترونیک رسانههای در تبعید بازفرست روزنامهای که هر دو هفته یکبار منتشر میشود روزنامههای آزاد رسانههای عمومی مطبوعات مستقل عملکردهای اطلاعرسانی تواناییهای زیرساختی اختناق فکری ارتباطات بینالمللی مشروعیت و اقتدار فرایند کسب مشروعیت ابزارهای ارتباطی رسانهها به مثابه کمربند انتقالی مبارزات رسانهها مشروعیت رسانهها رسانههای ارتباطاتی نظامهای رسانهای ماهنامه تریبون رسانههای مخالف روزنامههای مخالف مطبوعات مخالف تواناییهای تشکیلاتی کانالهای تشکیلاتی ارتباطات سازمانی-ارتباطات تشکیلاتی کنش رسانههای مخالف مطبوعات رسانههای چاپی چاپخانه ارتباط اجتماعی منابع خبری منابع اخبار ارتباطات دوربرد چهارچوب نظریهای سازمانهای خبری فراملی هفتهنامه"