خلاصه ماشینی:
دکتر سام آرام در خصوص جامعه مورد مطالعه گفت:باتوجه به هدف این تحقیق،که گسترش شناخت ما از وضعیت بهرهمندی روستاییان ایران از رسانههای جمعی-به ویژه مطبوعات-تعیین شده است،برای یافتن یک نمونه مناسب از روستاهای توسعه یافته،نیمه توسعه یافته و توسعه نیافته با تنوع فرهنگی مناسب برای موضوع تحقیق،مناطق روستایی مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت و با نظر کارشناسان روستاشناس و رسانهشناس،به منطقه روستایی زیر(در هر منطقه 52 روستا و 004 خانوار و در جمع 57 روستا و 0021 خانوار)برای انجام این تحقیق انتخاب شدند.
حضور مطبوعات در نیمی از روستاها براساس پژوهش انجام شده توسط دکتر سام آرام،15 درصد پاسخگویان به پرسشنامهها گفتهاند که هیچ روزنامهای به روستای آنها وارد نمیشود و 94 درصد اعلام داشتهاند دستکم یک روزنامه به روستای آنها وارد میشود.
در این ارتباط،08 درصد خانوارهای روستایی آمادگی خود را برای خرید مطبوعات اعلام کردهاند و در خصوص دلایل عدم خرید مطبوعات،عامل«بیسوادی»توسط 46 درصد از روستاییان اعلام شده است که در صورت کاهش میزان بیسوادی در روستاها،انتظار میرود این رقم کاهش یابد.