چکیده:
تمامیسازمانها با هر نوع فعالیتی تحت تاثیر شرایط محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی نقطة آغاز استراتژی است. مدیریت استراتژیک، رویکردی است که زاییدة عصر تغییرات سریع است و میتوان آن را یک نوع دیدگاه و فنی برای برنامهریزی انعطافپذیر در مقابل تغییرات سریع به شمار آورد که امروزه یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب میآید. کارت امتیازی متوازن میتواند در تمام مراحل مدیریت استراتژیک به خوبی ایفای نقش کند و کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اما به دلیل تسلط طولانی رویکردهای سیاسی در مدیریت سازمانهای رسانهای ایران، به ندرت ابزاری توانمند همچون کارت امتیازی متوازن مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله، نویسندگان روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را به کمک کارت امتیازی متوازن تا رسم نقشة استراتژی و تعیین شاخصهای عملکردی در یک سازمان رسانهای مکتوب (روزنامة همشهری) در ایران به تصویر میکشند.
All kinds of organizations are affected by environmental conditions indeed the outside of organizations is the starting point for strategy. Strategic management is an approach which was born the era of rapid changes, as well as it can be seen as a kind of vision or a technique which is used for flexible planning against these rapid changes; one of the useful tools in this area is Balanced Score Card. It can be play a crucial role in all steps of strategic management, the capability of this model in evaluating management performance in different organizations has been proved. Unfortunately due to the long dominance of the political approaches in the management of Iranian media organizations, this model rarely has been used as a powerful tool. In this paper we have tried to use the Balanced Score Card for the executive strategic planning. Thenproducing a strategic plan as well as determining the performance index in a press media organization (Hamshahri newspaper) has been pictured
خلاصه ماشینی:
کارت امتیازی متوازن میتواند در تمام مراحل مدیریت استراتژیک به خوبی ایفای نقش کند و کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
در این مقاله، نویسندگان روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را به کمک کارت امتیازی متوازن تا رسم نقشة استراتژی و تعیین شاخصهای عملکردی در یک سازمان رسانهای مکتوب (روزنامة همشهری) در ایران به تصویر میکشند.
در این مقاله نویسندگان با توجه به مشکلات موجود برای رسم نقشة استراتژی روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را در چارچوب کارت امتیازی متوازن تا رسم استراتژی و بقیه شاخصهای عملکردی در یک سازمان رسانهای مکتوب (روزنامة همشهری) در ایران به تصویر میکشند.
4. تجزیه و تحلیلهای محیطی و ماتریس SWOT تحلیل SWOT در دهة 1960 توسط انستیتوی تحقیقاتی استانفورد طراحی و ارائه شد و از اوایل دهة 1975 به عنوان یک چارچوب تحلیلی برای تدوین استراتژی شرکتها به کار گرفته شد و با گذشت مدت طولانی از ارائه آن همچنان مورد کاربرد تحقیقات امروزی است(Gao & Peng, 2011: 796-808; Chen, 2011: 1651-70; Lee & Lin, 2008: 531-49) .
(Creelman & Makhijani, 2008: 1-16) مدل استراتژیک سازمانهای رسانهای تمامیسازمانها با هر نوع فعالیتی تحت تأثیر شرایط محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی، نقطة آغاز استراتژی است.
متدولوژی تحقیق <رجوع شود به تصویر صفحه> میتوان چارچوب شکل1 را برای برنامهریزی استراتژیک سازمانی رسانهای همچون روزنامه همشهری در نظر گرفت که در ادامه به تحلیل اجزای آن پرداخته میشود.